bartcaron.be

Wevelgemse helikopters, een schimmenspel?

Ingediend op februari 1st, 2012 door bartcaron

De omwonenden van de luchthaven van Wevelgem klagen al langer over de steeds toenemende overlast van helikopterverkeer op en rond de luchthaven. Daarover stelde Vlaams Parlementslid Bart Caron (Groen) een vraag aan Vlaams minister Crevits. Zij antwoordde dat er geen probleem is, en al helemaal niet in zomerse weekends, waarin de aan het vliegveld grenzende bedrijfjes à volonté luchtdopen aanbieden. Althans, officieel is er geen probleem, want al deze helikopters passeren onder de radar.
De milieuvergunning van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem laat ruimte voor helikopterverkeer, al gelden er wel voorwaarden die de overlast voor de buurt moeten milderen, zeker in het weekend. Zo moeten helikopters aan de noordzijde van het vliegveld naderen, taxiën en opstijgen. Of ze dat ook doen, wordt door de omwonenden bestreden. Het luchthavengebruik voor helikopters werd verder nog beperkt in de bijzondere exploitatievoorwaarden. Zo zijn ‘touch and Go’-vluchten (doorstarten) op zon- en feestdagen verboden voor zowel helikopters als voor vliegtuigen. 4Touch and Go’s’ voor helikopters zijn ook verboden op zaterdag. Helikopters vallen ook binnen het actieplan (inclusief een jaarlijks voortgangsrapport) met het doel de geluidshinder continu te milderen. Het probleem is dat de voorwaarden voor de helikopters niet of moeilijk te controleren zijn. Bovendien worden alle uitgaande en inkomende helikoptervluchten minutieus bijgehouden in het officiële logboek van de luchthaven. “Dat is bijzonder vreemd, want tot op heden kregen wij steevast nul op het rekest wanneer we specifieke cijfers voor helikopters opvroegen,” moet Bart Caron vaststellen. “Helikoptervluchten werden niet afzonderlijk opgelijst, was steeds de uitleg. Nu blijkt uit het antwoord van de minister dat de aard van de vliegbeweging (vliegtuig of helikopter) moet worden bijgehouden in het vluchtregister van de luchthaven.”

Maar er is nog meer vreemds aan de hand. Talrijke bedrijven die helikoptervluchten aanbieden, huizen aan het Vliegveld in Wevelgem, de straat langsheen het luchthaventerrein. Deze bedrijven zijn door een vaste afsluiting afgescheiden van de eigenlijk luchthaven, al zijn er enkele poorten die toegang tot de luchthaven verlenen. De helikopters die bij deze bedrijven opstijgen of landen, doen dat illegaal en komen ook niet in de statistieken van de luchthaven terecht. Ze hoeven zich evenmin te storen aan de beperkende voorwaarden die werden opgelegd in de milieuvergunning van de luchthaven.

Wat blijkt nu nog meer uit het antwoord van de minister? Geen enkel bedrijf uit de omgeving van de luchthaven beschikt over een milieuvergunning voor de exploitatie van een commerciële helihaven. Een dergelijke vergunning is sinds de Vlarem-wijziging van 2009 nochtans noodzakelijk.
“Het is onbegrijpelijk dat deze illegale situatie nu al drie jaar lang ongehinderd door kan gaan, zonder de nodige vergunningen.” Aldus Carlo De Winter, voorzitter van Groen Wevelgem.

Groen vraagt dat de helikopterbewegingen voortaan worden opgenomen en afzonderlijk zichtbaar zijn in de statistieken van de luchthaven en stelt dat alle vluchten via de luchthaven gebeuren, en niet rechtstreeks via bedrijven en hun eigen parking.

Ingediend onder nieuws Reacties uitgeschakeld voor Wevelgemse helikopters, een schimmenspel?





 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie