Ingediend op juli 6th, 2011 door bartcaron
Ik heb me door het saai en slecht geschreven boek geworsteld. Het Mobiliteitsplan leest als een zielloze catalogus van resultaten van studies allerhande.
Een echte visie en straffe doelstellingen ontbreken helaas. Een paar algemene ambities zoals: het autoverkeer in de binnenstad met 25% verminderen, het aandeel van het openbaar vervoer laten stijgen tot 25% ,…) ontbreken. Helaas. In sommige stukken gaat men zelfs gewoon terug grijpen naar de zelfde doelstellingen (die dus niet gehaald werden) uit het vorige mobiliteitsplan. Op pagina 91 lees je letterlijk: de geplande acties betreffende de herwaardering van verschillende doortochten/dorpskernen (uit het vorige beleidsplan) worden overgenomen in de nieuwe actietabel. Dat is wat men bedoelt met planlast. Plannen om te plannen, maar niet om uit te voeren.
Het plan is daarnaast erg onoverzichtelijk geschreven. Alles staat door elkaar en het is niet mogelijk om per vervoersmiddel een overzicht te krijgen van de ambities. Wellicht tracht men zo de zeer beperkte inspanningen voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer te maskeren. Een gemiste kans.
Het huidige beleid is niet succesvol. Op pagina 17 lezen we: voor geen enkele categorie (van ongevallencijfers) is er tussen 2004 en 2009 een significante stijging of daling vastgesteld. Dat is alvast duidelijk, het gevoerde beleid werpt geen vruchten af. De gevaarlijke punten wil men wegwerken tegen 2018 (dat wordt dus 6 jaar binnen blijven?).
Nieuwe wegen à volonté. Vreemd is dat er daar al een deel van gerealiseerd zijn (bijv. bypass op het Ei naar de Kennedylaan) terwijl er nog in de toekomstige tijd over wordt geschreven. Heel veel voor koning auto, ietske voor het openbaar vervoer en ook een beetje voor de zwakke weggebruiker. Dat is de kern van dit plan.
Ambitieus? De algemene doelstelling over het autoverkeer is is dan helemaal niet ambitieus: tegen 2018 mag het aandeel autogebruikers in de modal split niet zijn gestegen. Mager.
Lees de hele commentaar door hier te klikken: Mobiliteitsplan Kortrijk
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona