Ingediend op januari 5th, 2014 door bartcaron
Via een ludieke actie en een parodie op het gekende liedje gaat Groen met de hoed rond om centen in te zamelen voor het vliegveld Kortrijk-Wevelgem.
Zelf hebben ze die immers niet. Terwijl voor de luchthavens van Deurne en Oostende (na 7 jaar zoeken) vorig jaar een private partner aangesteld werd om de exploitatie in concessie te nemen, lukte dit voor Wevelgem niet. Blijkbaar was er niemand te vinden die voor deze ‘internationale luchthaven’ een rendabele toekomst zag. Dit bevestigt wat Groen al jarenlang zegt: dat de luchthaven van Wevelgem niet alleen ecologisch, maar ook economisch bekeken zinloos is.
Terwijl jarenlang uitgekeken werd naar inbreng van privékapitaal, werd nu weer bij de overheid naar een ‘oplossing’ gezocht. Er wordt een nieuwe NV opgericht door de Vlaamse Overheid, de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij, een verzelfstandigd agentschap van het provinciebestuur) en Leiedal (dus de gemeentes uit de regio). Drie overheden als drie koningen/geldschieters, dus. Het valt nog af te wachten of dit voor Europa niet als ontoelaatbare overheidssteun gezien wordt.
De Vlaamse Regering is er dus niet in geslaagd om voor Wevelgem een private exploitatie te vinden, en dus wordt dit gecompenseerd met een smak geld voor de investeringen die al jaren op zich laten wachten. Kwestie van geen gezichtsverlies te lijden. Dit jaar gaat het over 10 miljoen euro voor hoogdringende (oa om veiligheidsredenen) aanpassingswerken aan de startbaan. Daarnaast wordt jaarlijks een tussenkomst van 1,6 miljoen euro voorzien voor de exploitatie, het dubbel van vandaag.
De ‘baten’ zijn omgekeerd evenredig met de kosten. “Wanneer we naar de naakte cijfers kijken, zijn deze ronduit dramatisch. In 2012 passeerden 13.200 vertrekkende of aankomende zakenreizigers. En in dit cijfers zitten ook de piloten van de 3.700 vluchten. Een 50-tal zakenreizigers per werkdag, daar vul je niet eens een bus mee” stelt Bart Caron vast. “En de cijfers voor 2013 zijn nog schrijnender. Voor de eerste 9 maanden zagen we in het segment zakelijke passagiers een afname met 20%. Als deze trend zich voortgezet heeft haalt de zakenluchthaven dit jaar amper 11.000 reizigers.”
Weeg dat af met de ruim 11 miljoen euro die de Vlaamse Regering volgend jaar in de luchthaven wil pompen en de rekening is vlug gemaakt. 1000 euro per vertrekkende zakenman, 1000 euro bij aankomst. Zouden er geen grotere noden zijn? Heeft elk kind een degelijke school? Zijn de wachtlijsten in de zorgsector weggewerkt? Kan iedereen die zich geen auto kan permitteren vlot met de bus op het werk geraken?
Daarbij komt dan nog het provinciale en Leiedalgeld dat wellicht zal nodig zijn, opnieuw uit de zakken van de West-Vlaamse belastingbetaler. Maarten Tavernier schetst het alternatief van Groen: “De POM en Leiedal kunnen de luchthavengronden veel nuttiger gebruiken dan voor de exploitatie van een zakenluchthaven die zelfs in zijn topjaar niet meer reizigers zag passeren dan het station van Kortrijk op een modale weekdag. Wij pleiten ervoor om de terreinen in te zetten als industriezone, voor hoogwaardige en toekomstgerichte bedrijven. Op die manier kan met een pak minder geld heel wat meer tewerkstelling gecreëerd worden. De activiteiten van Wevelgem kunnen overgenomen worden door de andere luchthavens in de omgeving: Oostende (70 km) en Lesquin (Rijsel, 35 km).”
“Laten we de reanimatiepogingen stoppen, de stekker er uit trekken en de luchthaven van Wevelgem uit zijn lijden verlossen” besluiten Caron en Tavernier.
Contact:
Bart Caron, Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid in Kortrijk 477 49 58 10
Maarten Tavernier, provincieraadslid voor Groen: 0491 03 99 28
Bijlage: liedjestekst
Drie vliegerkes, drie vliegerkes
Geef mij een nieuwe baan
De oude is versleten
de mensen mogen ’t nie weten
Vlaanderen heeft het geld
al op de startbaan neergeteld
Reacties zijn gesloten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona
Groot gelijk. Alle steun voor dit voorstel. Gelieve er mee door te gaan. Met de steun van SPA moet dit zeker lukken.
Good luck en DOORZETTEN AUB!
Het is te gek voor woorden dat wij hier nog een luchthaven zouden moeten onderhouden. Op 30 km Lille, op 60 km Oostende, dan Zaventem, Charleroi … Beter vlugge treinverbindingen naar de resp. luchthavens. Maar Wevelgem? Sluiten die boel voor de happy few. Inderdaad Vlaanderen zou toch andere prioriteiten moeten hebben met dit geld. In uw berekening ontbreekt nog de kost van de pollutie en de lawaaipollutie.
Doe zo verder en probeer vooral Europa ervan te overtuigen hoe schadelijk het vliegveld van Wevelgem is voor onze geldbeugel (overheidsgeld in bodemloze put) en voor onze gezondheid( lawaai en luchtvervuiling) !
Leuke actie van Groen, Het wordt tijd dat ‘Kindergarten-Wevelgem-International-Airport’ ermee stopt, de omwonenden zijn de overlast meer dan beu.