Ingediend op januari 27th, 2014 door bartcaron
De beslissing van Infrabel om de wissels van de verbinding tussen De Panne en Duinkerke te ontmantelen is voor Groen West-Vlaanderen een onverstandige daad. Deze historische spoorlijn die indertijd Duinkerke verbond met het Ruhrgebied dreigt hiermee definitief opgegeven te worden. Nochtans zijn er zowel in de Noord-Franse regio als in de provincie West-Vlaanderen duidelijke vraag naar. Dat bleek ook tijdens een ontmoeting van de actiegroep Trekhaak 73 in Duinkerke afgelopen zaterdag in aanwezigheid van parlementairen en raadsleden uit West-Vlaanderen en Nord-Pas de Calais. We vernamen er ook dat het spoor Calais – Duinkerken vernieuwd wordt.
Ook al is de spoorlijn lange tijd niet meer geregeld gebruikt, ze dient nog steeds als reserve om treinen om te leiden die wegens hinder niet via Lille-Kortrijk kunnen rijden.
De spoorlijn is zowel vanuit toeristisch, als vanuit economisch en ecologisch belang. In het licht van de komende herdenking van WO I zouden heel wat toeristen deze spoorweg opnieuw willen gebruiken omdat deze lijn diende voor het goederen- en troepentransport naar het front en voor de afvoer van de gewonden.
“In de regionale streekpacten in het zuiden van de provincie is er veel aandacht voor het grensoverschrijdend verkeer voor werknemers, bedrijven en studenten. Die moeten toch niet allemaal per auto komen?”, vraagt provincieraadslid Herman Lodewijckx zich af.
Wie de lange rijen vrachtwagens op de E40 ziet, ziet volgens Groen meteen ook de kans om de hoeveelheid fijn stof terug te dringen langs deze autosnelweg door heel wat goederentransport via het spoor tot in Antwerpen of zelfs het Ruhrgebied te leiden.
Groen betreurt deze beslissing. Federaal parlementslid Wouter De Vriendt: “In een sterker wordend Europa moeten de milieuvriendelijke alternatieven blijkbaar steeds opnieuw de duimen moeten leggen voor de auto, het beton en het asfalt. Voor de provincie West-Vlaanderen en vooral voor de Westhoek is dit geen verstandige beslissing.” Zaterdag werd immers aangetoond dat de belangrijke wissel in Adinkerke nog perfect werkte om treinen uit Frankrijk te ontvangen.
Groen roept dan ook alle parlementairen en provincieraadsleden uit de regio op om bezwaar aan te tekenen bij Infrabel en de bevoegde overheden om deze situatie ongedaan te maken en de kansen op dit spoorvervoer open te houden.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona