bartcaron.be

Brief van minister Hilde Crevits aan De Lijn

Ingediend op februari 16th, 2014 door bartcaron

Geachte Directeur-generaal,
Beste Roger,

Het is nu al enkele weken geleden dat je dat plan lanceerde om de meeste autobussen van De Lijn in de landelijke gebieden af te schaffen. Je deed dat net in zo’n lastige periode. ik had al zoveel discussie over de verbreding van de Brusselse ring, de Oosterweelverbinding, de schorsing van het plan van de N8, en nu stel je voor om de autobussen van de Lijn voortaan enkel in te zetten in stedelijke gebieden, en ook de gepensioneerden voortaan hun buskaartje te laten betalen.

Over de Brusselse ring kan ik kort zijn, alleen de Groenen zijn ertegen, en dat varkentje zullen we wel wassen. Maar die autobussen… Ik mag het niet hardop zeggen, maar we weten allebei dat er in de Westhoek, zoals overal op het platteland, weinig stemmen te verliezen zijn voor de CD&V. Laat die Groenen maar klagen dat we aldaar bussen afschaffen. Daar gaan we toch geen stemmen aan verliezen?

Beste Roger, ik heb een gedurfd plan in gedachten, dat veel goedkoper uitvalt dan autobussen. Waarom zouden we geen premie geven aan mensen uit de Westhoek die een tweede auto kopen, of zelfs een derde? Voor 3.000 euro kan je al een oude Mercedes kopen. Een premie van 1.500 euro zal niemand afslaan, zeker onze kiezers niet. De Groenen kunnen daar absoluut ook niet tegen zijn. Het is een voorbeeld van hergebruik van oud ijzer. Dat die oude diesels wat roken, och, zo erg is dat toch niet? Lucht genoeg in de Westhoek, geen mens die het zal rieken tussen de luchtjes van mest en sproeistoffen. En het is sociaal toch? Dan kunnen de mensen hun kinderen naar school brengen, of op koffievisite gaan. Gedaan met vereenzaming en sociaal isolement.

Ik weet het, we lopen het risico dat de CO2-meter van mijn milieucollega Joke Schauvliege in het rood zal slaan. Maar daar weet zij altijd raad mee. Ze huurt wel een helikopter in om luchtfoto’s vol bossen te toveren, of ze stelt de CO2-meter wat bij. Zelf kan ik nog wat ingebeelde fietspaden leggen. De Vlaamse regering vindt er altijd een uitleg voor. En in nood bel ik wel nog eens met Van Temsche, de baas van de Boerenbond. Die schrijft wel een stukske om ons uit de nood te helpen. Trouwens, ik heb hem voorgesteld om de landbouwers te betrekken bij het mobiliteitsbeleid. Besef je wel hoeveel lege tractoren er rondrijden? Op die remorques kunnen we altijd stoelen monteren om de Britse toeristen tegen een zacht prijsje rond te voeren langs de oorlogskerkhoven. Authenticiteit weten zij zeker te waarderen. Met het vliegtuig naar Oostende, of nog beter, naar Wevelgem, en dan met de boerenkar op toer. Ik denk dat we hiervoor zelfs Europees geld vinden.

Maar dan mogen er zeker geen windmolens bijkomen in West-Vlaanderen. Ik weet het is de provincie met de meeste wind, maar het rustieke landschap mag niet geschonden worden, nietwaar? Dat Jogan die windmolens maar op zee zet. Daarenboven, met Electrawinds gaan we straks niet veel miserie meer hebben.

Terug naar De Lijn. Dat vele geld dat we jaarlijks spenderen aan De Lijn, kunnen we dat niet nog een beetje verminderen? Een tram naar Veurne, een goede aansluiting met de trein in Koksijde, het herstel van de spoorlijn van De Panne naar Duinkerke wie ligt daar nu van wakker? Zotte kosten. Een beetje geld van De Lijn zou het mij mogelijk maken om de snelweg van Ieper door te trekken naar Veurne. Geen gedonder meer over de N8. En het creëert werkgelegenheid. Ik hoorde dat de Groenen ook pleiten voor werk, werk, werk. Ewel, waarover klagen ze dan?

En dat de centrumsteden Kortrijk en Roeselare het minst gebruik maken van De Lijn? Ik Kortrijk is dat normaal toch? Kortrijk wordt een fietsstad. Die bussen rijden maar in de weg. Een tram of een snelbus naar Hoog-Kortrijk? Wie is er hier zot? Waarom hebben we die kliniek anders langs de autostrade gebouwd? Van Roeselare moeten we wél een beetje opletten. Met die Groene schepen daar kan het nog lastig worden.

Waarde directeur-generaal, ik wil je uitdrukkelijk danken voor je medewerking. Als je zo voortdoet, overwegen we een kleine opslag. We vinden in de Vlaamse regering allemaal dat het niet eerlijk is dat de CEO van De Lijn zoveel minder verdient dan Johnny Thys.

Genegen,

Hilde Crevits

PS We bellen elkaar dan nog eens over dat dossier van Torhout? De frequentie van sommige buslijnen is echt ondermaats. Daar moet je echt iets aan doen.

Ingediend onder mijn gedacht Reacties uitgeschakeld voor Brief van minister Hilde Crevits aan De Lijn





 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie