bartcaron.be

Betalen Gert en Samson teveel belastingen? En Marc en Carina dan?

Ingediend op november 27th, 2012 door bartcaron

Ik geef het toe, ik had nu eens geen uitdrukkelijk standpunt over de verhoging van de belastingen op auteursrechten. EN dan word ik gebeld om een standpunt.
Creatievelingen krijgen auteursrechten uitbetaald voor hun creaties zoals muziek of boeken, journalisten krijgen er voor hun artikels, ook uitvoerende muzikanten, beeldende en andere kunstenaars leven voor een klein of groot deel van die auteursrechten. 
De federale regering heeft, in alle stilte, de bevrijdende voorheffing verhoogd van 15 naar 25 procent. Flauw dat dat pas nu uitlekt. Geen moed om daar eerlijk over te communiceren? 

Hoe dan ook, creatieve mensen zijn de pineut. Maar hoe erg is dat wel? Tot 52.000 euro moet slechts 15% belasting betaald worden. Niet slecht toch? Ik zou ook graag 15 procent belastingen betalen (grapje). Voor wie meer auteursrechten ontvangt, en enkel voor het bedrag daarboven, gelden de regels voor andere roerende inkomsten. Ze komen dan in gewone belastingspercentages terecht.

Natuurlijk moet de samenleving artiesten en andere auteurs stimuleren. En zeker in tijden waarin de traditionele industrie achteruit boert. Er is nood aan nieuwe soorten economie, ook de culturele industrie is zo’n groeisector, naast de gesubsidieerde sector. Het gaat over de kunsten, media, journalistiek games enz. een belangrijke sector dus. En in stilte, maar met kracht, wordt die gepakt. Hun belastingen stijgen met 10 procent, naar 25 procent. Er zitten niet veel artistiek geïnspireerde mensen in de federale regering, dat moge duidelijk zijn. En dus is Will de pineut, zijn liedjes brengen hem tien procent minder op. 

Maar ja, wat moeten Marc en Carina daar nu van denken? Zij hebben beide een bescheiden job, hij als administratief medewerker in een groot bedrijf en zij als kassierster in een warenhuis. Voor alle duidelijkheid, zij krijgen geen auteursrechten want het zijn geen auteurs of artiesten. Zij hebben een modaal loon, goed voor samen 2.400 euro netto per maand. Zij betalen daarop rond de 30 procent belastingen.

En dan? Is er een objectieve reden waarom de auteur 15 procent belastingen moet betalen, en Marc en Carina 30 procent? Hoe graag ik de kunstenaars ook zie, kan je zo’n verschil verantwoorden? Kan iemand mij argumenten aanreiken? Zoniet, dan vrees ik dat de maatregel van de regering niet eens onrechtvaardig is. Hoewel, belastingen van deze soort, een flat tax, dus voor iedereen hetzelfde percentage, zijn ook niet echt rechtvaardig. Om dat wel te zijn, moeten ze progressief zijn, dus aangepast aan je totale inkomen. En iedereen gelijk voor de wet?  Als je die principes toepast op kunstenaars (auteurs), zouden er een heel pak auteurs minder belastingen betalen. Dat zijn zij die weinig verdienen. 25 procent is dan echt te hoog. Maar er zijn toch ook artiesten, weliswaar zijn ze met veel minder, die veel meer verdienen en die met de huidige regels goedkoop wegkomen … 

Kortom, een nieuw systeem dat een hoge flat tax van 25 procent invoert, is niet eerlijk. Die 15 procent was dat wel voor kleinverdieners, maar was ook een cadeau voor grootverdieners. Eerlijk is eerlijk. En dat was het niet en zal het morgen evenmin zijn. Al ben ik zelf muzikant en auteur, ik trek de kaart van Marc en Carina. Of heb ik het fout voor?

Ingediend onder mijn gedacht 2 reacties

2 reacties op “Betalen Gert en Samson teveel belastingen? En Marc en Carina dan?

  1. walter maes schreef:

    Schaf de auteursrechten af en doek de Sabam-maffia op. In tijden van het internet, niet meer van deze tijd.

  2. walter maes schreef:

    Het is wraakroepend dat de zogenaamde ‘artiesten’ op hun beroepsinkomen minder belastingen moeten betalen dan Johny de Loodgieter. Wat een pretentie om die privilegies te blijven opeisen.
    Waarom moet een friekotuibater meer belastingen betalingen dan een journalistje, een jodelaar of een schrijvelaar ? Waarom ???

Reacties zijn gesloten.






 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie