bartcaron.be

Veel tijd voor treingemijmer

Ingediend op november 14th, 2012 door bartcaron

Woensdag 14 november. Een herfstdag met een mistoplossende lage zon, het levert mooie postkaarten op, alsof een raam van een trein een lens is. Daar ben ik, op een verlate trein die over De Pinte, Melle, Lede, Erembodegem, Kwatrecht en andere plekken waar je nooit ‘moet’ zijn, naar Brussel tuft. Wegens staking zijn er weinig treinen en die rijden onverwachte trajecten. Spannend.

Moet ik nu boos zijn op de vakbonden? Of net niet? Ondertussen probeer ik te genieten van la Flandre Profonde. Nagelbijtend omdat ik het commissiedebat over ruimtelijke ordening mis. Mijn tekst blijkt heel erg goed op de Vlaamse realiteit te gelijken. Het landschap is bij wijlen aantrekkelijk, maar altijd verstoord, meestal zelfs ronduit lelijk, verknoeid door een gebrek aan ordening, door rommelige ingrepen in het landschap, onoordeelkundige inplanting van woningen en bedrijven, landbouw op kale ruilverkavelde akkers. Mijn tussenkomst straks zou ik moeiteloos kunnen vervangen door een diareeks, gemaakt vanuit het raam van die tuffende trein. 

Omdat ik de vakbonden zo nodig blijf vinden, maar mij tegelijk erger aan opnieuw een dag vol treinellende, zit ik met een moreel dilemma. Ik zit met een zekere gêne te twijfelen over mijn houding. Moest dat nu zonodig, opnieuw een staking, na amper zes weken? Of is het toch nodig om de neoliberale gedachten in de samenleving (en dus de politiek) stevig bij hun pietje te pakken? Probleem is wel dat die laatste soort burgers in hun BMW’s en Mercedessen wel op weg zijn, oké in de file maar wel met airco, stereo, smart mobieltje en ipad, en de soortgenoten van de stakers niet op hun werk geraken en een dag vakantie moeten nemen.

En toch, ik geef de stakers principieel gelijk – de samenleving (en dus de politiek) wordt asocialer en dat moet worden aangeklaagd – maar ik geef ze feitelijk ongelijk. Er zijn andere actiemodellen. Gijzel eens de auto’s van de ministers en hun kabinetten, met een piket bijvoorbeeld, of blokkeer de grote lanen in Brussel, naar de Europese hoofdkwartieren o.a., houd een betaalstaking op trein en tram, sta piket aan de headquarters van de grote multinationals … het zou minstens sympathieker zijn. En wellicht zelfs efficiënter.

Ingediend onder mijn gedacht 2 reacties

2 reacties op “Veel tijd voor treingemijmer

  1. manuel schreef:

    De Gijzeling van de hooggeplaatste heren daar zit wel iets in. Maar die betaalstaking op de trein ….neem dat van mij aan het kan NIET.
    Trouwens wat “avontuur” via Lede is toch eens wat anders dan de klokvaste kedeng kedeng via de normale reisweg.
    Troost je de komende dagen is de sleur terug.

  2. Dominique schreef:

    Je hebt overschot van gelijk wanneer je met een dilemma zit. Ik ook. Jouw alternatieve voorstellen vind ik sympathiek en ben ik zelfs grote voorstander van. Maar denk je nu echt Bart dat het gijzelen van ministers- of kabinettenauto’s zou lukken. De politionele macht zou nog niet vlug opgetrommeld worden en zich in hun combi’s naar de plaats van onheil spoeden.
    Als er al geen (unizo/voka/vbo)-deurwaarders op afgestuurd worden om deze piketten voor het gerecht te slepen. Want dat is de enige soort rechten en plichten-democratie dat het groot-kapitaal en de neo-liberalen hanteren en verstaan. Tot meerdere eer en glorie van hun gelijk…

Reacties zijn gesloten.


boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.