bartcaron.be

Het actieplan & de begroting van stad Kortrijk 2011: zielloze catalogus

Ingediend op december 14th, 2010 door bartcaron

Het actieplan voor 2011, een soort beleidsnota die bij de stadsbegroting hoort,  oogt als een catalogus of een telefoonboek. We krijgen een lange lijst van op stapel staande projecten. Een opsomming die de indruk moet wekken dat de stad Kortrijk buitengewoon goed bezig is. Of dat zo is, laat ik liever aan het oordeel van de inwoners over. Maar, zo goed loopt het ook niet. Zo ontbreken we ook maar enige vorm van analyse en van motivatie. Niet nodig? Het is alsof alles perfect loopt, en er geen vleugje zelfkritiek kan gevonden worden. Eigen kind, schoon kind.

Het typische van een telefoonboek is dat alles er gelijk is. Er is geen focus, er liggen geen accenten, geen prioriteiten. De stad wil vooral indruk maken door middel van de uitgebreidheid van de geplande acties en werken. De lezing ervan is dan ook niet spannend of verfrissend, laat staan wervend. Integendeel, je moet je erdoor wurmen, als een saaie cursus. Maar dat hebben we ook gedaan.

Enkele algemene bedenkingen

Verschillende keren duikt de term duurzaamheid op, soms in combinatie met ‘sociaal’. Er is zelfs een heel hoofdstuk aan gewijd. We zien ook een nieuw buzz-woord opdagen, nl. ‘urban villages’. We verstaan het ondertussen, het gaat om leefbare wijken in de stad, maar in het Engels klinkt het chiquer. .En ja, Kortrijk is met de deelgemeenten en wijken zo’n geheel van ‘stedelijke dorpen’. Meteen wordt daar in het actieplan de gebiedswerking aan verbonden. Er wordt gesproken van vormen van coproductie en het gevoel van eigenaarschap van de bevolking. Als de stad dat wil bereiken, dan zal er toch nog heel veel moeten veranderen. Ik zie de gebiedswerking vandaag niet als een tool van de bevolking voor mede-eigenaarschap, maar veeleer als een instrument van het bestuur om haar eigen wil door te drukken. Ja, er wordt een beetje rekening gehouden met de bevolking, maar het is bij de stadsbestuurders vooralsnog maar een beetje.

In het hoofdstukje over participatie en betrokkenheid gaat het over het belang van het verenigingsleven. Terecht. De stad kiest ervoor om de subsidies voor de verenigingen te verhogen. De voorbereiding van de verkiezingen 2012 zijn me dunkt volop begonnen. Dat blijkt ook uit de aangekondigde citymarketingcampagne. Die moet de de kwaliteiten van de leefbare stad duidelijk maken aan aan haar inwoners zodat de Kortrijkzaan fier is. Tja, ik dacht dat de Kortrijkzaan die leefkwaliteit vooral moest voelen, dagelijks zou ervaren. Blijkbaar is dat niet zo, en moet het college dat reclamegewijs overbrengen. Dure propaganda in tijden van crisis en, wat ons betreft, in tijden waar andere prioriteiten moeten boven drijven. Stijgt de armoede niet in Kortrijk? Dat bleek toch uit de presentatie van het jaarplan van het OCMW. Moet de overheid daar niet eerst op inzetten?

Duurzaamheid

In het stukje over de mobiliteit wordt de indruk gewekt dat er wordt gekozen voor duurzame mobiliteit en langzaam verkeer. Het zou hoog tijd zijn, na tientallen jaren voorrang voor de auto. Ik ken geen stad waar de auto zo verwend is als in Kortrijk. Waarom zou je de bus nemen als je overal bij kan met de auto, en als de bus op de spitsuren even zo zeer in de file staat? Fietsen is goed voor jezelf en voor de stad, maar je moet er elke dag dat wel enkele keren je leven voor riskeren. Waarom brengen zoveel ouders hun kinderen met de auto naar de school? Toch niet omdat ze dat zoveel gezonder en veiliger vinden? Wel omdat ze bang zijn van het autoverkeer. De stad kiest een beetje, maar nooit resoluut voor de zwakke weggebruiker.
De voetganger en de bus- en treingebruikers worden evenmin verwend. Je moet maar eens met de bus naar het ziekenhuis in de Kennedylaan gaan. Op de spitsuren geraak je niet eens op de bus, die zitten overvol met studenten. Het aantal ritten per dag is ook al verminderd. En de bushalte aan het ziekenhuis ligt verder dan de verste parkeerplaats; en nog steeds kost een buskaartje meer dan een parkeerplaats. Waar zijn de ambities voor een betere openbare vervoersontsluiting van Hoog Kortrijk? Durft Kortrijk, andere steden uit onze Eurometropool achterna, te investeren in aparte busbanen, in een tram … Hoeveel percent van de mensen die werken op Hoog Kortrijk zouden met het openbaar vervoer gaan? Bitter weinig toch? Vindt de stad dat ok?

Duurzaamheid komt zoals gezegd vaak voor in de nota. Maar behalve de vervanging van energieverslindende openbare verlichtingsarmaturen, gebeurt er bitter weinig. De geroemde Budafabric (de vroegere fabriek Desmet-Dejaegher) gaat een renovatie tegemoet die helemaal niet duurzaam is: de verwarming zal er peperduur en energieverslindend zijn. En waarom? Omdat het project binnen het college als zo omstreden is en dat beetje meer geld voor isolatie en energiebesparing niet meer haalbaar was. Korte termijn denken, onaanvaardbaar.

Op het vlak van natuur en leefmilieu zijn wij pessimistisch. Alleen reguliere taken worden behouden, er zijn haast geen nieuwe projecten of vernieuwing. Er is wel sprake van de Heulebeek, van het binnengebied Veemarkt e.a.
IMOG slorpt meer dan de helft van de centen van leefmilieu op. Het afvalbeleid wordt ook vanuit IMOG gestuurd en ingevuld. Alleen het afhalen gebeurt nog door de stad zelf. Ik vrees dat de burger de rekening zal krijgen. De openingsuren van containerparken gaan achteruit, en moeten we straks vrezen dat ze betalend worden?
Het Groen Lint Zuid wordt gefinaliseerd, lees eerder ‘afgekalfd’. Deze groene long wordt alsmaar kleiner. En als het over groene leefkwaliteit gaat, verstaat het stadsbestuur niet kwalitatief bosgebied – geen woord over het stadsrandbos trouwens – of landbouwgebied maar een golfterrein. Het duikt weer eens op. Tja, dat moet het middel dan zijn om bedrijfsleiders en artsen in Kortrijk aan te trekken of te houden. Alsof dat zou volstaan. Er is een veel ambitieuzer natuur- en landschapsbeleid nodig om van een kwaliteitsvolle leefomgeving te kunnen spreken. Misschien kan de Eurometropool haar tanden daar eens in zetten?

Cultuur en vorming

Over evenementen en toerisme kunnen we kort zijn. We steunen de omvorming van het Vlasmuseum, maar betreuren de flop van het museum 1302. De nog recente ambities voor een erkenning als museum en een werking rond ‘identiteit’ worden opgeborgen en 1302 wordt voortaan een ‘belevingscentrum’ genoemd. Het dormitorium zal wel een nieuwe invulling krijgen met en presentatie over Kortrijk in de 16de en de 17de eeuw, wat we goed vinden, maar er is helemaal geen beleid meer inzake tijdelijke tentoonstellingen. De bezoekerscijfers blijven kwakkelen, het beleid ook. Nochtans schuilen er nieuwe kansen in de geplande ontwikkeling van Historisch Kortrijk. Benieuwd wat dat gaat worden.
We staan positief tegenover de voorstellen die we lezen: de erfgoedwerking, de leesbevordering in de bibliotheek en de werking van Humuz, steunpunt voor cultuur- en kunsteducatie.
Het hoofdstuk Cultuur heeft wel één bijzonder kenmerk: het focust alleen op stedelijke instellingen. De privé-sector blijft totaal buiten de scoop. Hier geen subsidieverhogingen, geen partnerschappen, geen aandacht zelfs. Vreemd, zelfs in een centrum-rechts college vergeet men het belang van de (culturele) privé. Het zijn nochtans zij die de naam en faam van de stad helpen uitdragen. En in vergelijking met andere centrumsteden is de ondersteuning door de stad maar magertjes.

We lezen, helaas, geen woord over de Academie en het Conservatorium. Waarom krijgen die zeer belangrijke instellingen geen aandacht? Ze zijn zowel op het vlak van onderwijs als cultuur van groot belang.  Hoeveel duizenden leerlingen bereiken zij?
Even nog onderwijs. Hier duiken frisse ideeën op: een medialab met het Muziekcentrum Track en Howest en het nieuwe bibliotheekconcept.

Het doet er mij aan denken: over design geen woord; het motto, of liever de heilige drievuldigheid van de titelvoerende burgemeester, nl. ‘innovatie, creatie en design’ is ver weg. Los van deze beleidskeuze zelf is het betreurenswaardig voor Kortrijk: de stad slaagt er niet in prioriteiten te stellen, laat staan die ook vol te houden. Het voorbeeld van het kwakkelend beleid inzake design werd trouwens pijnlijk als voorbeeld gesteld tijdens het colloquium van Sterke Regio, Sterk Besturen. En zo blijven we een stad die van alles heeft, maar in niets uitblinkt.

En nog meer

En dan de opvoedingswinkel. Wij zijn heel koele minnaars van dit soort middenklasse-projecten. Onder impuls van de minister van Welzijn en met de centrumsteden als partners. We hadden tot voor kort ook al een experimenteel project voor kinderopvang met dienstencheques. Dat flopte. En nu opvoedingsondersteuning. Wie meest nood heeft daaraan, zal niet naar zo’n winkel komen.

En dan de veiligheid. Ja, er moet hierop worden ingezet. Het is hoogst nodig daderbendes aan te pakken. En het is zinvol op het vlak van veiligheid naar de wensen van de bevolking te peilen, maar wat een ‘ambitieus project inzake camerabeveiliging’ moet betekenen, daar hebben we het raden naar. Wanneer komt dat? Goed dat er op preventie wordt ingezet, goed dat de gemeenschapswachten verder worden gevormd.

Ik sluit af met enkele losse punten. Vooral omdat ik er ongerust over ben. Oef, de Warande wordt eindelijk heringericht. De kogel is door de kerk. De gronden zijn verworven, plannen zijn getekend, maar vooralsnog moet de eerste spadesteek nog worden gezet en de eerste steen nog worden gelegd. Er is al geld voorzien om een eerste fase te realiseren, o.a. voor de aanleg van een nieuw terrein, de buurttuin, het fietspad Heule-Sente aanleggen, een deel van de barakken slopen. Algemeen staat er weinig budget tegenover en wat ons het meest verontrust: de hypotheek die het onderhoud van de nieuw verworven gronden op het budget van de vzw Warande legt, wordt miskend. We juichen de verdubbeling van het terrein toe, maar we zijn bezorgd. Als de jaarlijkse dotatie aan de vzw niet stijgt, dan kan die het onderhoud nooit dragen.

Maar het JOC en de fuifzaal op Kortrijk-Weide staan er nog bijlange niet.

KV Kortrijk heeft veldverwarming. In tijden waar mensen de verwarming van hun huisje niet kunnen betalen, verwarmen wij gras, maar bij de eerste sneeuwvlaag blijkt het ding niet behoorlijk te werken en moet de match worden afgelast.

Typerend voor onze stad?

Bart Caron

Ingediend onder nieuws Reacties uitgeschakeld voor Het actieplan & de begroting van stad Kortrijk 2011: zielloze catalogus

boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.