bartcaron.be

Uit de Gemeenteraad november 2011

Ingediend op november 21st, 2010 door bartcaron

De ecologische begrafenis
Bart Caron vroeg in de gemeenteraad aan schepen Stefaan Bral of Kortrijk ook een vorm van ecologisch begraven wil organiseren. Antwerpenaren kunnen de as van hun overledenen laten begraven in een biologisch afbreekbare urne, in een begraafbos. Het blijkt dat in Nederland en Duitsland deze alternatieve manier van begraven populair en ingeburgerd is.
‘Open VLD’ers groener dan Groen!’, zo reageerde raadslid Monique Gheysens (Open VLD). Het zorgde voor hilariteit, al lachte raadslid Vincent Van Quickenborne (Open VLD) eerder groen.
Gheysens zei dat ze ook pro ecologische begrafenissen is en eerder al diezelfde vraag stelde. ‘In mijn geval zonder resultaat. Ik hoop dat Kortrijk hier dit keer wel op ingaat.’ Schepen van Leefmilieu Stefaan Bral (CD&V) meldde dat de stad dit voorstel genegen is en zal onderzoeken. Hij kon nog geen timing geven. Hij verklaarde ook, op vraag van Bart Caron, dat andere vernieuwende ecologische methodes aandacht zullen krijgen, bijv. vriesdrogen, in samenwerking met Psilon.

Protest tegen betalende parking
Wij hebben ons ongenoegen geuit dat de gratis parking Dam, beter gekend als parking Broeltorens, in Kortrijk eind dit jaar of begin 2011 volledig betalend wordt. “Het moet geld opbrengen, dat is het motief”, hekelde raadslid Bart Caron (Groen!) tijdens de gemeenteraad. “Door de parking betalend te maken, zal je bovendien meer verkeer hebben van automobilisten die op zoek zijn naar parkeeralternatieven in het stadscentrum.”
Toch werd de maatregel meerderheid tegen oppositie goedgekeurd. Het handelsdistrict Kortrijk Centrum hoopt dat langparkeerders zullen wijken voor shoppers op de parking. (LPS in Het Laatste Nieuws)

Gratis draadloos Internet: onpraktisch
Dedraadloze internetaansluitpunten van de stad Kortrijk, in de musea, bibliotheken, ontmoetingscentra en sportcentra, op de Grote Markt en het Schouwburgplein en in het Magdalenapark, werken niet praktisch. Ze zijn helemaal niet gebruiksvriendelijk. Je moet telkens eerst op zoek naar paswoorden voor je kan inloggen. Maar die kan je alleen in de gebouwen vinden. De verantwoordelijke schepen, Jean de Bethune belooft beterschap, maar we moeten geduld koesteren. De stad is gestart met die paswoorden omdat het netwerk onvoldoende capaciteit om er tegelijk veel surfers op toe te laten. Vreemd … Het zal beteren. Nu moeten studenten al niet meer zoeken naar een login, ze kunnen inloggen met het programma Eduroam.

Groen! vraagt tijdens gemeenteraad aandacht voor onveilige situatie in Moorseelsestraat
“Moeten er eerst doden vallen ?”
(Bron: Kortrijks Handelsblad 12-11-2010) Tijdens de gemeenteraad vroeg Bart Caron (Groen!) of er iets gedaan wordt aan de onveilige situatie in de Moorseelsestraat. Vooral de zichtbaarheid aan de oversteekplaats aan de achterkant van de Euroshop laat te wensen over. Ook de buurtbewoners klagen de situatie aan.
Aan de achterkant van de Euroshop geeft een stuk parking uit op de Moorseelsestraat. Om te vermijden dat de parking als sluiproute zou worden gebruikt, werden al bloembakken geplaatst en recent staan er ook werfhekkens. Toch kunnen voetgangers en fietsers nog altijd de doorgang gebruiken. Kort na de opening van de Euroshop werd op die locatie een zebrapad geschilderd omdat zoveel zwakke weggebruikers van die route gebruik maken.

“Maar doordat er heel dicht kan geparkeerd worden en de auto’s in die straat veel te snel rijden, creëer je een heel gevaarlijke situatie op die oversteekplaats”, aldus Bart Caron.
Schepen Guy Leleu (CD&V) antwoordde dat die doorgang privéterrein is en het stadsbestuur daar niets aan te zeggen heeft.
Heel wat buurtbewoners vragen zich af hoeveel ongevallen er nog moeten gebeuren vooraleer er iets aan gedaan wordt. “In de voorbije twee weken zijn hier vier ongevallen gebeurd”, weet bewoner Lander Vander Bauwhede. “Vorige zondag nog werd een fietser hier aangereden. Gelukkig was er niemand zwaargewond, maar moet er eerst een dode vallen vooraleer de situatie zal verbeteren ?”

We konden het zelf ervaren. In een kwartier tijd reden enkele tientallen fietsers de parking af. Voorzichtig proberen ze om de auto’s heen te kijken om dan de straat te dwarsen. De fietsers hebben geen zicht op het aankomende verkeer en de fietsers en het zebrapad zijn moeilijk zichtbaar voor de automobilisten.
“Bijkomend probleem is dat er veel te snel gereden wordt in onze straat”, weet Gabriël Cokelaere. “Dit is een brede en rechte weg en de mensen beseffen vaak niet dat ze hier maar vijftig mogen rijden. Er rijden hier ook enorm veel lijnbussen. In de spits ruim 15 per uur. Ook zij durven hier al eens te snel te rijden. Als ze passeren staat ons servies te daveren in de kast, zelfs tot achteraan in onze woning. Als iedereen vijftig rijdt, krijg je dat fenomeen niet.”
De buurtbewoners vragen snelheidsremmende maatregelen. “Grote cirkels met 50 op de grond schilderen zal er de automobilisten al aan herinneren dat ze in de bebouwde zone zitten”, aldus Gabriël.
“Er moet ook een betere aanduiding van het zebrabad komen”, geeft Lander nog mee. “Afwisselende parkeerstroken kunnen al verkeersremmend werken. Of een verkeersdrempel voor het voetbalstadion van KVK.” Op het kruispunt met de Vlasbloemstraat, aan de slagerij, komt een verkeersdrempel. “Maar op die locatie moeten de chauffeurs al remmen door de bocht.”

Momenteel bouwt de stad een logistiek centrum op de site Callens in de straat. Daarna worden de nutsleidingen in de Moorseelsestraat ondergronds gebracht en de voetpaden vernieuwd. “Het is het ideale moment om eens te kijken welke verkeersremmende maatregelen kunnen”, aldus Lander.

“Ik woon hier al veertig jaar en de straat werd nooit veranderd”, geeft Gabriël mee. “We kaartten de gevaarlijke situatie al aan tijdens de twee bewonersvergaderingen naar aanleiding van de site Callens, maar volgens de schepen is er geen geld.” (Mieke Verhelle)

Ingediend onder kortrijk en regio Reacties uitgeschakeld voor Uit de Gemeenteraad november 2011





 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie