Ingediend op november 28th, 2014 door bartcaron
Dit weekend rijdt voor de laatste keer ‘Lijn 14’ uit. Deze zogenaamde ‘Poppylijn’ verbindt Nieuwpoort, over Diksmuide, met Ieper. De herdenkingslijn langs de frontlinie van WO I werd een flop. Met een gemiddelde bezettingsgraad van minder dan 4 reizigers per rit werd nauwelijks iets van de €200.000 die in de lijn werden geïnvesteerd, terugverdiend. En dit in tijden dat de basismobiliteit in de Westhoek ter discussie staat wegens onvoldoende kostendekkend.
De ‘Poppylijn’ werd kort voor de zomer gelanceerd door toenmalig Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V), onder de vleugels van Minister Geert Bourgeois (N-VA) die toen als Minister van Toerisme het herdenkingsgebeuren coördineerde. Bij de lancering werd gesteld dat uit onderzoek bleek dat ‘Lijn 14’ een duidelijke missing link was in het toeristisch aanbod rond de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.
Ofwel werd de noodzaak schromelijk overschat ofwel werd de lijn heel slecht in de markt gezet, maar feit is wel dat de lijn nauwelijks reizigers haalde. Uit de cijfers die ik opvroeg, blijkt dat in de periode juli tot en met september niet eens 1500 zogenaamde ‘Poppypassen’ werden verkocht. De ‘Poppypas’ is het speciale ticket dat recht geeft op een heen- en terugreis met Lijn 14 en ook geldt op het aansluitende reguliere net van De Lijn. Met wat goede wil ervan uitgaande dat alle passagiers zowel heen als terug reisden, kom ik voor juli op een gemiddelde bezettingsgraad van 3 passagiers per bus. Voor augustus komt hij aan een gemiddelde van 3,4 en voor september aan een gemiddelde van 3,8. Wellicht omdat er in het schooljaar slechts 4 ipv 5 ritten per dag heen en terug werden ingelegd.
De kostendekkingsgraad (de verhouding tussen inkomsten en exploitatiekosten) bedroeg tijdens de zomermaanden nauwelijks 6%. Dit terwijl de meerderheidspartijen momenteel moord en brand schreeuwen over de algemene kostendekkingsgraad van De Lijn die op 15% ligt en als veel te laag wordt ervaren.
Dit ook terwijl er van ‘gratisbeleid’ geen sprake was op de ‘Poppylijn’, behalve dan voor kleuters. 65-plussers, goed voor ruim een derde van de reizigers moesten ook een ‘Poppypas’ op zak hebben.
Ruim drie kwart van de reizigers kwamen uit eigen land. Engelsen, doorgaans toch aanzien als dé oorlogstoeristen bij uitstek, waren er nauwelijks; een twintigtal per maand.
Het enige positieve aan het antwoord van de minister is dat hij stelt dat ‘Lijn 14’ eenmalig was. Voor het eerst in mijn leven juich ik het afschaffen van een buslijn toe, zeker omdat er nu geld vrijkomt voor écht openbaar vervoer in de Westhoek.
Je kan hieronder het volledige antwoord van de minister lezen.
[gview file=”http://www.bartcaron.be/wp-content/uploads/2014/11/vrg-antw-173-1-Herdenking-Groote-Oorlog-Buslijn-14-Ieper-Nieuwpoort.doc”]
Reacties zijn gesloten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona
Effenaf geld in het water… De ijzer? Miss better in de leie om er iets van te kunnen recuperen… Proficiat ‘ ministers’…