bartcaron.be

De spookbus van Crevits en Bourgeois: de Floppylijn

Ingediend op november 28th, 2014 door bartcaron

buslijn14_WOIDit weekend rijdt voor de laatste keer ‘Lijn 14’ uit. Deze zogenaamde ‘Poppylijn’ verbindt Nieuwpoort, over Diksmuide, met Ieper. De herdenkingslijn langs de frontlinie van WO I werd een flop. Met een gemiddelde bezettingsgraad van minder dan 4 reizigers per rit werd nauwelijks iets van de €200.000 die in de lijn werden geïnvesteerd, terugverdiend. En dit in tijden dat de basismobiliteit in de Westhoek ter discussie staat wegens onvoldoende kostendekkend.

De ‘Poppylijn’ werd kort voor de zomer gelanceerd door toenmalig Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V), onder de vleugels van Minister Geert Bourgeois (N-VA) die toen als Minister van Toerisme het herdenkingsgebeuren coördineerde. Bij de lancering werd gesteld dat uit onderzoek bleek dat ‘Lijn 14’ een duidelijke missing link was in het toeristisch aanbod rond de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.

Ofwel werd de noodzaak schromelijk overschat ofwel werd de lijn heel slecht in de markt gezet, maar feit is wel dat de lijn nauwelijks reizigers haalde. Uit de cijfers die ik opvroeg, blijkt dat in de periode juli tot en met september niet eens 1500 zogenaamde ‘Poppypassen’ werden verkocht. De ‘Poppypas’ is het speciale ticket dat recht geeft op een heen- en terugreis met Lijn 14 en ook geldt op het aansluitende reguliere net van De Lijn. Met wat goede wil ervan uitgaande dat alle passagiers zowel heen als terug reisden, kom ik voor juli op een gemiddelde bezettingsgraad van 3 passagiers per bus. Voor augustus komt hij aan een gemiddelde van 3,4 en voor september aan een gemiddelde van 3,8. Wellicht omdat er in het schooljaar slechts 4 ipv 5 ritten per dag heen en terug werden ingelegd.

De kostendekkingsgraad (de verhouding tussen inkomsten en exploitatiekosten) bedroeg tijdens de zomermaanden nauwelijks 6%. Dit terwijl de meerderheidspartijen momenteel moord en brand schreeuwen over de algemene kostendekkingsgraad van De Lijn die op 15% ligt en als veel te laag wordt ervaren.

Dit ook terwijl er van ‘gratisbeleid’ geen sprake was op de ‘Poppylijn’, behalve dan voor kleuters. 65-plussers, goed voor ruim een derde van de reizigers moesten ook een ‘Poppypas’ op zak hebben.

Ruim drie kwart van de reizigers kwamen uit eigen land. Engelsen, doorgaans toch aanzien als dé oorlogstoeristen bij uitstek, waren er nauwelijks; een twintigtal per maand.

Het enige positieve aan het antwoord van de minister is dat hij stelt dat ‘Lijn 14’ eenmalig was. Voor het eerst in mijn leven juich ik het afschaffen van een buslijn toe, zeker omdat er nu geld vrijkomt voor écht openbaar vervoer in de Westhoek.

Je kan hieronder het volledige antwoord van de minister lezen.

[gview file=”http://www.bartcaron.be/wp-content/uploads/2014/11/vrg-antw-173-1-Herdenking-Groote-Oorlog-Buslijn-14-Ieper-Nieuwpoort.doc”]

Ingediend onder mijn gedacht 1 reactie

Een reactie op “De spookbus van Crevits en Bourgeois: de Floppylijn

  1. Anne-Marie Devoldere schreef:

    Effenaf geld in het water… De ijzer? Miss better in de leie om er iets van te kunnen recuperen… Proficiat ‘ ministers’…

Reacties zijn gesloten.






 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie