bartcaron.be

Van opera, sociaal-artistiek werk en theater

Ingediend op november 15th, 2010 door bartcaron

Ik heb drie voorstellingen gezien in twee dagen. Zondag reisde ik van Kortrijk naar Brugge en naar Gent om die dag zelfs twee voorstellingen te zien. Ik ben naar de Vlaamse Opera geweest in Gent, naar Mozarts ‘Entführing aus dem Serail’, naar het Enterfestival in Brugge en naar ‘De Kafka’s van Antigone in Kortrijk. En tussendoor speelde ik zelf een concert, maar commentaar daarover laat ik liever aan anderen. Ik zie natuurlijk wel frequent concerten en voorstellingen, en ik heb niet steeds de behoefte er telkens over te schrijven, maar dit keer … Ik doe het enkel als ik daarna op wolkjes zweef, of ontgoocheld ben, of beide. Nu dus. Ik zucht dan een keer en denk dat de gezelschappen een beetje zelfkritischer mogen zijn.

Maar goed, theatermakers mogen en moeten nieuwe dingen op de planken zetten. Dat is risicovol. Het kan helaas eens mislukken. Daar kan ik eigenlijk best mee leven. Zo ging het bij ‘De Kafka’s’ van Antigone. De voorstelling beklijft niet, jammer genoeg, ondanks de fantastische inspiratiebron, ondanks de krachtige acteerprestaties van Dominique Van Malder, Tania Van der Sanden en de anderen. Alle begrip, het kan gebeuren. Niks ergs, maar ik vraag me wel af wat die honderd scholieren in de zaal over deze voorstelling denken, behalve dat wat moest van de leraar, ook gebeurd is. Ik hoop dat ze al was theaterervaring hadden, anders vrees ik dat ze in de toekomst afhaken.

De première van de ‘Entfürung’, de opera van Mozart liep van het traditionele leien dakje. Het juiste volk in de zaal – m’as tu vu – en een orkest en cast in prima conditie. Goed gezongen door een jonge groep, en degelijk gespeeld door het huisorkest. Het is en blijft een zeer mooie partituur. Tot daar het goede nieuws. Het stuk gaat over de Oriënt, weliswaar met een blik uit de 18de eeuw. Exotisch, oppervlakkig en gedateerd. Dat weten we natuurlijk al langer, is het niet geachte regisseur en vormgever? De scène omtoveren in een woestijn en de vederlichte story letterlijk illustreren met een jeep en een horde militairen, maakt de productie niet noodzakelijk hedendaags laat staan inhoudelijk betekenisvol. In het programmaboek schrijven dat de opera van dit 18de-eeuwse Singspiel een existentiële ontmoeting heeft gemaakt tussen mensen van vandaag, is niet genoeg. Er is namelijk gekozen om van de originele spreekteksten in het Duits, te kiezen ‘voor dialogen met het karakter van een Babylonische spraakverwarring in een geglobaliseerde wereld’. Ik zag er niet meteen een vraagstelling in over de vraag of we elkaar in die complexe communicatie nog begrijpen en of we nog kunnen samenleven? Eerlijk, ik val niet voor vergezochte beelden die je moet vinden in een al te letterlijk decor. Het een rijmt niet op het andere, zoals elke beslagen regisseur uit het amateurtoneel al lang weet. Maar zoals gezegd, het is een schitterende partituur. Muzikale fun verzekerd.

Het mooiste moment van de voorbije dagen was in Brugge te beleven. ‘Enter’ is de naam van het eerste sociaal-artistieke festival dat in Vlaanderen plaatsvindt. Een project van meerdere gezelschappen / organisaties die er recent werk presenteerden, en van Demos, het steunpunt. Ik ben gaan kijken naar de slotvoorstelling. Theatermakers Hein Mortier (De Figuranten) en Eewout D’Hoore presenteerden het werk van het labo. De acteurs kwamen uit verschillende sociaal-artistieke organisaties en projecten waaronder Bij’ de Vieze Gasten, BruggePlus, Wit.h, De Figuranten, Victoria Deluxe, Kopspel, kleinVerhaal,… Het was een soort labo-voorstelling. Ze brodeerden een aantal weekends en een week met tekst, beweging en improvisatie. En dat resulteert in een heel originele voorstelling. Mensen stellen zich vragen, proberen te weten waarom ze zus of zo handelen … Vragen en nog een eens vragen. Daar gaat die voorstelling over. Gebracht door niet-professionele spelers, maar toch ver weg van alle stereotypen die vaak geassocieerd worden met de zogenaamde doelgroep van kansarme mensen.
Is het sociaal-artistieke werk volwassenen geworden? Is het een volwaardige kunstvorm? Dient dit festival niet om deze vragen te beantwoorden? Twee keer ‘ja’ dus. 
Nog een kleine oprisping. De gevestigde cultuurwereld, ik bedoel het kunstpubliek en de professionele collega’s, inclusief de cultuurpers, was totaal afwezig. Jammer, want deze kunstvorm verdient aandacht. Publiek was er genoeg, het festival was uitverkocht. Geen ‘m’as tu vu’ aldaar. Oef.

Ingediend onder mijn gedacht Reacties uitgeschakeld voor Van opera, sociaal-artistiek werk en theater

boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.