Ingediend op december 11th, 2014 door bartcaron
Daarnet in het station de blauwe affiches bekeken met de nieuwe dienstregeling. En wat ik zie is nog erger dan wat ik gevreesd had. De rechtstreekse trein naar Brussel rijdt er vanaf volgende week 11 minuten langer over dan nu: 1u22 minuten en vandaag nog 1u11 minuten.
Niet dat die trein zoveel vertragingen kende – helemaal niet.
Niet dat die trein meer stopplaatsen aandoet dan vandaag – helemaal niet.
Niet dat die trein nu weer met stoom aangedreven wordt – helemaal niet.
Niet dat die trein tijd verliest door het in- en uitstappen – helemaal niet, het zijn nog treinstellen uit 1980 en daarrond, dus met dubbele deuren.
Waarom dan wel? Ik weet het niet.
11 minuten per rit. 2 ritten per dag. 200 keer per jaar naar Brussel. Dat is samengeteld 11x2x200=4400 minuten per jaar. Het komt neer op 73 uur of 9 à 10 werkdagen per jaar. Twee weken vakantie ingeleverd dus. Ik zou ook kunnen zeggen, 4400 extra minuten om een boek of een krant te lezen. Maar ook om mails te beantwoorden of blogs te schrijven.
Even in de geschiedenis (uit een antwoord van de minister op een vraag in het parlement gesteld in 1997):”In 1939 legde de snelste trein de afstand van Kortrijk naar Brussel af in 61 minuten. Die trein (nr. 543) vertrok in Kortrijk om 10 u 28 en kwam aan in Brussel om 11u29, met één enkele tussenstop in Zottegem. In 1950 duurde de snelste rit tussen Kortrijk en Brussel 72 minuten, met halten in Oudenaarde, Zottegem en/of Denderleeuw. In 1975 werd de ritduur teruggebracht tot 65 minuten. Vanaf 1984 werd een klokvaste dienstregeling ingevoerd. Sedert juni 1996 rijden de IC G’s volgens een klokvaste dienstregeling tussen Brussel-Zuid en Kortrijk, met halten in Oudenaarde, Zottegem en Denderleeuw. De rit duurt 60 minuten. Vanaf eind mei 1998 zal door het inleggen van ander materieel de ritduur teruggebracht worden tot 58 minuten”
Voor een goed begrip: het gaat om de trein van Kortrijk naar Brussel-Zuid. In de nieuwe dienstregeling zal de rit 75 minuten duren. Kortom, sinds 1939 zijn er we er met 14 minuten op achteruit gegaan. Sinds 1998 zelfs met 19 minuten…..
En, om het feest helemaal compleet te maken. De drie bruikbare treinen naar Brussel vertrekken alle drie binnen één kwartier. Daarna kan je drie kwartier wachten. Efficiëntie heet dat. Het zal wel, maar voor wie dan wel?
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona