bartcaron.be

De muziekbusiness doet het slecht. Echt ?

Ingediend op januari 15th, 2015 door bartcaron

Ik geef het toe, het is een dubieuze titel. Veel spelers uit de muziekwereld doen het inderdaad slecht, maar en sommigen doen het (zeer) goed. Mag ik de stevige indruk hebben dat er veel artiesten het niet zo goed hebben, enkele toppers niet te na gezongen? De verkoop van hun CD’s, MP3’s is gekelderd, de uitkoopsommen voor optredens zijn ook al niet denderend. Er zijn heel veel muzikanten die via het kunstenaarsstatuut nog net de eindjes aan elkaar spelen.

Maar het geldt niet voor iedereen. Zo blijkt uit de jaarbalansen van Live Nation Festivals dat deze muziekfestivals tussen 2003 en 2013 hun winst ongeveer verdubbelden. Dat meldt althans de Standaard. Het gaat over Rock Werchter, Werchter Boutique, TW Classic en Les Transardentes. Live Nations heeft zich ook ingekocht in een aantal andere festivals zoals Graspop, Dour en Pukkelpop. Live Nation is ook veruit het belangrijkste boekingskantoor voor internationale pop en rock. Elk festival dat grote namen wil programmeren, moet passeren langs Live Nation, van Cactus over de Lokerse Feesten tot Dranouter, Die hebben dan weer veel minder makkelijk om break-even te draaien, laat staan met winst. En tenslotte is Live Nation ook veruit de grootste programmator van de grote rockoptredens in België. We weten niet of het balansresultaat betrekking heeft op het geheel van deze activiteiten. De CEO, Herman Schueremans, was daar in de krant niet duidelijk over. Zo kennen we de man. Live Nation is trouwens niet echt in zijn handen, maar onderdeel van de gelijknamige Amerikaanse groep.

Goed, hij verdient goed zijn boterham. Het is hem gegund. De winst van Live Nation Festivals in België bedroeg in 2003 zowat 7 miljoen euro. Die daalde tot iets meer dan 5 miljoen en steeg dan met stip naar dik 12 miljoen euro in 2013. Nog even nagekeken en ja het is 12 miljoen euro. Mooi bedrag. Geen omzet, maar winst. De Standaard durfde het aan een causaal verband te leggen tussen de winststijging en de stijging van de ticketprijzen. Dat vond Herman niet prettig. Het citaat is het lezen waard: ‘Met dit soort van scheve redeneringen maken we van iets geweldigs iets lelijks. Ja we verdienen geld. Ja, we doen het goed, en dat is maar goed ook. Anders stond België niet aan de top van de wereld met zijn festivals. En we willen dat zo houden.’ Ja, Herman durft het aan een causaal verband te leggen tussen de ticketprijzen en het feit dat zijn festivals aan de wereldtop staan. Dat begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ik schreef er al eerder een blog over. Vooral over het feit dat de sterk gestegen ticketprijzen blijkbaar geen effect hebben op het bezoekersaantal – een gemiddelde dagprijs van 27 naar 50 euro, over die periode. Volgens mij is het plafond nog niet in zicht. Zo’n stijging van ticketprijzen zou te maken hebben met de hogere uitkoopsommen van rockartiesten. Wellicht is dat voor de toppers wel zo, maar de winst stijgt toch nog veel meer, veel meer dan de levensduurte.

Het echte probleem is niet de gestegen winst, noch de ticketprijzen, maar wel de feitelijke monopolievorming op deze entertainmenmarkt. Het gebrek aan concurrentie tussen deze promotoren zorgt voor deze situatie van een kleine groep grootverdieners en een grote groep kleinverdieners. Daardoor komt de leefbaarheid van kleinere festivals en van artiesten onder sterke druk te staan.

De zo aan de vrije markt verknochte Europese Unie mag echt wel eens stilstaan bij dergelijke machtsconcentratie. Mocht het over televisie gaan, het kot was te klein.

Ingediend onder mijn gedacht 1 reactie

Een reactie op “De muziekbusiness doet het slecht. Echt ?

  1. david schreef:

    groot gelijk, hoe denk je dat we hier het best iets tegen kunnen doen?

Reacties zijn gesloten.


boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.