bartcaron.be

Kortrijk mist de designbus

Ingediend op oktober 22nd, 2010 door bartcaron

Interieur 2010 nam vorig weekend een blitzstart en zal zijn faam van Europese designtopper andermaal verstevigen. Wel waren wij verrast over de oproep van de organisatoren om goed op tijd langs te komen, omdat de parkeerplaatsen al snel oververzadigd raken.

Van de mensen achter de meest trendy beurs van Vlaanderen zou men verwachten dat zij weten dat eigentijdse, hippe wereldburgers tegenwoordig het openbaar vervoer verkiezen boven de eigen automobiel. Interieur en de designsector in het algemeen zijn voortrekkers voor vernieuwing, voor nadenken over de toekomst en voor anticiperen op de uitdagingen van die toekomst. Vele jaren terug was er al aandacht voor duurzaam ontwerpen en ecologisch materiaalgebruik.

Op de site van Interieur 2010 is het desondanks zoeken naar de bereikbaarheid van de XPO met het openbaar vervoer. Vliegverkeer krijgt meer aandacht dan de busverbinding vanaf het station van Kortrijk – met een summiere ‘Bushalte Kortrijk XPO’ moet de reiziger het zien te redden. Je moet al op de site van de XPO zelf gaan snuisteren om te weten te komen dat je aan het station de bussen van lijn 1, 12 of 13 op moet.

Onbegrijpelijk, zou je denken; tot je zelf eens de tocht met De Lijn wil wagen. De lijnen 1, 12 en 13 naar Hoog-Kortrijk blijken het walhalla te zijn voor de believers in stedelijk openbaar vervoer. Op weekdagen heb je er al van ’s morgens vroeg een bezettingsgraad die de 100% ruim overschrijdt. De campussen van de universiteit en de hogescholen zuigen aan het station busladingen vol studenten naar zich toe. Volladen en vertrekken, om de vijf minuten; een straf staaltje van logistiek.

Eens na negenen stopt echter de ontdubbelde frequentie van lijn 13. De studentenstroom houdt echter aan, want vele studenten hebben nu eenmaal geen nine-to-five-job. Aan de vaak houterige hoofden van sommigen te zien, trouwens geen overbodige luxe.

Deze week mengen zich onder deze slaperige jongelingen dan ook nog eens artistiek uitziende jonggepensioneerden, extravagant uitgedoste trendwatchers, markante vrouwengroeperingen en kunstenstudenten aller landen. Het dagelijkse motto van ‘poep intrekken en deuren toe’ blijkt niet langer te volstaan om de toevloed te verkassen. De busdeuren sluiten zich onherroepelijk voor de neuzen met designbril. Over twintig minuten kan je het nog eens proberen.

Een mens zou van minder zijn auto van stal halen.

En dan mogen we nog niet denken aan de mensen die langsheen de lijn 13 wonen. Goedmenende belastingbetalers die ook wel eens willen genieten van de geneugten van openbaar stadsvervoer, maar die de sardienenbussen laag over het wegdek en zonder vaart te minderen zien voorbijrijden aan de halte waar zij doorregend, verkleumd en hoopvol staan te wachten. Elke 20 minuten een illusie armer…

3 reacties op “Kortrijk mist de designbus

  1. Angelo schreef:

    Bart, ik had van jou verwacht dat je de lans ging breken voor de ontbrekende citybikes in Kortrijk of moeten we Kortrijk nog niet bij de city’s noteren?
    Als halve Gentenaar moet ik natuurlijk ook niet spreken, maar daar zitten ze tenminste al 2 jaar te kijken op een paar offertes. 

    Groeten,

    Angelo

  2. walter maes schreef:

    het elitaire en sjieke diezijnvolkje stapt niet op de bus en voor een klad artistiek uitziende armoedzaaiers zal de lijn geen extrra bussen inleggen, waarom zouden ze ?

  3. Bart Caron schreef:

    Ook Sint-Elisabeth wil bijkomende bus (Het Nieuwsblad 26 oktober)

    KORTRIJK – De overvolle bussen tussen het station en Hoog Kortrijk hebben een gevoelige snaar geraakt in de wijk Sint-Elisabeth. De bewoners lieten weten dat ze al jaren vragen om een bus die via hun wijk naar Hoog Kortrijk zou rijden.
    ‘Dit is een dichtbebouwde wijk waar veel senioren wonen, maar ook veel studenten’, zegt buurtbewoner No

Reacties zijn gesloten.






 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie