Ingediend op juni 30th, 2010 door bartcaron
PERSBERICHT
Op 1 juli wijzigt De Lijn tal van dienstregelingen. Uit de gewijzigde uurtabellen blijkt dat de dienstverlening voor busreizigers ernstig wordt ingeperkt. Dit kadert in de besparingsplannen van de Vlaamse Regering die ook De Lijn verplicht om besparingen door te voeren.
De Lijn noemt dit vergoelijkend een ‘verdere optimalisatie van de exploitatie (via minimaliseren lege kilometers, herschikken van de diensten van de chauffeurs, …)’. Begrijp dat er talrijke vroege en late busritten worden geknipt. Daarmee gelijkt de dienstverlening steeds meer op die van een tiental jaar geleden. Vele verbeteringen in het belang van de busgebruikers, worden teruggedraaid.
Voor het Kortrijkse is de ingreep behoorlijk drastisch.
Vooral voor lijn 1 en 12 (Station – Kinepolis) wordt de dienstverlening afgebouwd. De bus rijdt nu wel tot aan het nieuwe ziekenhuis. Tot 30 juni reed daar elke 10 minuten een bus naartoe. Vanaf 1 juli slechts om de 20 minuten, inclusief de diensten op de lijn 12 (Rollegem). Dit bewijst dat het nieuwe ziekenhuis meer dan ooit wordt beschouwd als een autolocatie. Het ziekenhuis is nog niet eens op volle snelheid en het openbaar vervoer wordt al afgebouwd.
De lijn 3 (Station – Heule Bozestraat) wordt nu bediend om de 30’ in plaats van de 20’.
De lijn 8 (Station – Walle) wordt simpelweg afgeschaft. Daar reed een bus naar de Loofstraat en Walle. Die laatste wijk wordt niet meer bediend.
En dan zijn er heel wat lijnen waarvan zowel op weekdagen als op weekenddagen de vroegste en de laatste ritten afgeschaft worden. Het gaat telkens lijnen die vertrekken in Kortrijk, namelijk de lijnen 52 (naar Tielt), 74 (naar Harelbeke – Bavikhove – Hulste), 75 (naar Deinze), 80 (naar Marke), 81 (naar Marke – Lauwe – Rekkem).
De afgelopen jaren heeft De Lijn heel wat vernieuwingen en uitbreidingen gerealiseerd in het aanbod van het openbaar vervoer. Op basis van o.a. het convenantenbeleid, basismobiliteit en netmanagement kwamen nieuwe initiatieven tot stand. Ondertussen werd ook de toekomstvisie, Mobiliteitsvisie 2020, opgemaakt. In plaats van vooruit te gaan, kiest de Lijn blijkbaar voor achteruitgang. De gebruiker van het openbaar vervoer is er de dupe van.
Concrete details zijn te vinden op http://www.delijn.be/images/5475 dienst_tcm7-15442.pdf
Bart Caron (Vlaams Volksvertegenwoordiger) en David Wemel (voorzitter Groen! Kortrijk)
0477/49.58.10
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona