Ingediend op februari 10th, 2016 door bartcaron
Het voorlopige vonnis is geveld. De pre-adviezen voor de meerjarige subsidies in het kader van het Kunstendecreet zijn bekend gemaakt. Elke aanvraag kreeg zijn artistieke advies, uitgebracht door een beoordelingscommissie van experten, en een zakelijk advies, opgemaakt door de administratie Cultuur (Kunsten en Erfgoed).Zo’n 330 aanvragen werden ingediend. Die kregen zowel voor het artistieke als het zakelijke een advies in één van de vijf categorieën, tussen ‘zeer goed’ en ‘volstrekt onvoldoende’.
Voor sommigen was het kil ontwaken deze ochtend. Voor anderen smaakte de ochtendkoffie heel lekker, maar soms was er een bittere nasmaak.
Er zijn een vijftiental verschillende commissies, maar toch zijn er enkele opvallende tendenzen. Zo valt het op dat de grote Vlaamse, en internationaal gereputeerde dansgezelschappen, een slecht rapport krijgen. Rosas, Les Ballets C de la B, Meg Stuart, Ultima Vez, Eastman ea geraken enkel met de hakken over de sloot. Ze krijgen hooguit ‘voldoende’ als artistieke beoordeling. Dat is bijzonder streng.
Hetzelfde kan je zeggen voor de stadsgezelschappen. KVS, Het Toneelhuis en NTGent komen er in vergelijking met de kleinere gezelschappen minder goed van af. Enkel KVS komt aan ‘goed’, de andere blijven steken op ‘voldoende’. Een beetje bizar omdat Het Toneelhuis met dezelfde artistieke directie doorgaat, en de andere pas een nieuwe leiding hebben aangesteld.
De muzieksector vertoont een verwarrend beeld. De organisaties die concerten organiseren (presentie), doen het goed tot zeer goed. Zoals de Kortrijkse fusieorganisatie het WIlde Westen (Festival van Vlaanderen en De Kreun), 4AD enz. De folkclubs hebben het weer eens erg moeilijk, al geraakt het Muziekcentrum Dranouter wellicht wel eens gesubsidieerd.
Maar de orkesten, dat is wat anders. Mochten deze adviezen doorgezet worden in beslissingen, dan zal het orkestenlandschap er anders uitzien. Zo krijgt La Petite Bande opnieuw een negatief advies, en geraakt Anima Eterna slechts over de lat van een voldoende. Il Fondamento krijgt een zakelijk negatief advies. Vreemd. Er is wel een lovend oordeel over B’Rock, Collegium Vocale, Brussels Jazz Orchestra – geheel terecht trouwens.
Eens volprezen, is het niet voor eeuwig (meer). Zonder over de kwaliteit van de individuele aanvragen te oordelen, durf ik dat principe wel toejuichen. Het is moedig alleszins. Al ben ik voorzichtig. Ik zou de aanvragen en de adviezen moeten lezen om over de individuele dossiers een uitspraak te kunnen doen.
Het meest ongerust maak ik me zorgen over kunsteducatie en sociaal-artistieke werkingen. Meerdere educatieve organisaties krijgen een minder goed rapport. Curieus. Ze zijn nochtans zo nodig. En het prille, en kwetsbare landschap van sociaal-artistieke werkingen, wordt stevig aangepakt. Ze zijn voor het eerst samen met de reguliere kunstorganisaties beoordeeld, en niet meer als aparte werksoort, en dat laat zich voelen. De beoordelingen zijn zeer uiteenlopend. Hier bestaat het gevaar dat het landschap ernstig verminkt wordt.
Over de regionale spreiding zal ik het niet, of liever, nog niet hebben. Maar in Limburg dreigt alleszins een kaalslag (net een voldoende voor provinciale instellingen en een negatief voor KC België). Over West-Vlaanderen zwijg ik zedig.
Ik heb nu enkele adviezen gelezen. Ze zijn uitgebreid, consistent en goed uitgewerkt. De kwaliteit is hoog, hoger dan ooit te voren, zowel de artistieke als de zakelijke adviezen. Waar we nu geen zicht op kunnen krijgen, is de samenhang en de eenduidigheid van adviezen van de verschillende beoordelingscommissies. Ik kijk wel verbaasd dat gelijkaardige organisaties in verschillende commissies ook uiteenlopende adviezen krijgen. Maar daar kunnen uiteraard goede redenen voor zijn.
En nu uitkijken naar de definitieve adviezen, en vooral naar de subsidiebeslissing van minister Gatz. Hij zal nog veel spannende dagen beleven. Krijgt hij het voor mekaar om wat extra-middelen te pakken te krijgen voor de kunstensector? Gaat deze regering hem volgen? I wonder.
Of ik blij ben? Ja. Zeker voor Vrijstaat De Werf, de Nieuwe Opdrachtgevers en de Unie der Zorgelozen, het Festival van Vlaanderen… Maar ook wat droevig, bijv voor Pantalone,
De volledige lijst staat op: https://cjsm.be/cultuur/nieuws/voorlopige-voorstellen-van-beslissing-meerjarige-werkingssubsidies-kunstenorganisaties
Groet,
Bart
Reacties zijn gesloten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona
Beste Bart, dankjewel voor de analyse en de snelle reactie op het pre-advies. Uiteraard ben ik ook blij voor de Unie, de Tutti’s, Klein Verhaal. Collega’s die in de poulle Transversaal en participatie intekenden zoals Manouevre, DVZG, Victoria, Mdm Fortuna, Globa Aroma en Klein Verhaal blijven ook nog overeind redelijk overeind. Voor de insteek productie en part. zakken De Figuranten en cie Tartaren met nipt onvoldoende/ voldoende, net zoals platform K ,vzw Tartaar en Zinneke, voorlopig door het ijs, allen stap voor stap uitgebouwde werkingen met know how die volgens mij inderdaad niet verloren mag gaan. We hopen dat we ons complex verhaal in de verhaalprocedure toch nog kunnen verduidelijken. We zitten dinsdag samen met de werkgroep soc art, oKo en Sofie Joye van het steunpunt, we houden je op de hoogte van onze gemeenschappelijke bevindingen. grts Wim Oris, compagnie Tartaren