bartcaron.be

1000 euro per Vlaming … voor Antwerpse mobiliteit

Ingediend op maart 31st, 2010 door bartcaron

Zes miljard euro is de geraamde kostprijs voor het masterplan Antwerpen 2020. Dat plan moet een stromende, een bewegende mobiliteit in Antwerpen realiseren. Oosterweelknooppunt, BAM-tracé, bretellen en andere rekkers, een simpele West-Vlaming als ik kan niet zo goed meer volgen. Ik weet enkel dat je tijdens de spits best niet op die ring probeert te rijden. Niet dat ik er nooit eens langs rijd, maar dat is dan ‘s nachts of zoiets, als er geen openbaar vervoer meer is. Overdag kies ik de trein. Ik ben namelijk zot van het Centraal Station, een prachtig gebouw en een magische plek. En in de trein kan je lezen, slapen en rondkijken, drie keer beter dan de auto. De auto is alleen beter om te telefoneren. Daar heb je tenminste een gsm-netwerk, in de trein heb je meer geen dan wel signaal.

Enfin, ze doen ginds maar in Antwerpen, maar 6 miljard euro … is dat niet een beetje veel geld? In tijden van crisis dan nog. Er zijn 6 miljoen Vlamingen en die zullen samen 6 miljard betalen voor de Antwerpse mobiliteit. Ik wil niet flauw doen jegens de Antwerpse kameraden, maar het is toch nog altijd 1.000 euro per Vlaming. Hallo, begrotingsminister Muyters, ik dacht dat gij goe kon rekenen? Ik heb een groot gezin en ik kan ook rekenen. 7.000 euro kost dat politiek akkoord mij. En dan zit ik nog in de luxepositie dat ik goed mijn boterham en die van mijn huisgenoten verdien.
Het lijkt mij toch een beetje veel geld voor een politiek compromis dat niet eens rendabel is, aldus enkele slimme economen van de Leuvense universiteit.

Ik zink steeds dieper weg in mijn ontmoediging.  Naar verluidt is er zelfs geen sprake van een wafelijzerpolitiek. Nikske compensatie voor West-Vlaanderen en Limburg. Wij mogen blijven hotsen en botsen op overjaarse kasseiwegen, waarvan we nog mogen vrezen dat ze omwille van hun erfgoedwaarde beschermd zullen worden door Geert Bourgeois. En als er indertijd als eens een laagske asfalt op gekletst is, zijn ze het vergeten plat te rollen. Of was er geen geld meer voor. En zoveel jaar later, nu dus, zitten die vol met putten.
Al nemen we die putten er eigenlijk graag bij. Bij ons moeten ze ten minste geen dure verkeersdrempels komen leggen, we hebben die al.

Ik wil niet kleintjes doen, iedereen moet wel eens langs Antwerpen passeren, en dus zijn we solidair met de oneindig geterroriseerde sinjoren. Eindelijk begin ik te begrijpen wat ze echt willen. Ze willen meer auto’s en camions? Ewel, ze zullen ze krijgen. Met plezier trouwens. Geen dank. Als ze die vervolgens in de haven op boten en treinen kunnen zetten, dan zal er op de E17 tussen Gent en de Franse grens, misschien weer meer dan één rijvak voor auto’s overblijven.

Ik zal zeker moeten wennen aan een hele ronde ring rond Antwerpen. De eerste keren rijd ik zeker een paar extra rondjes. Het ding heeft genoeg gekost hé. Neem dat mijn kinderen er tien keer per jaar langsrijden, en 78 jaar oud worden, dan komen ze daar 600 keer voorbij in hun leven, dat is nog altijd meer dan 1,5 euro per keer. Gesteld trouwens dat we dit keer wel een aanleg krijgen die de tand des tijds, ja zelfs enige vriestemperaturen, kan doorstaan.
Lieve Kris Peeters, is 6 miljard euro niet een beetje zeer veel geld?

Welk tracé ik dan verkies? Weet ik veel. Eentje waar nog meer camions stilstaan zeker.  Die komen na een paar weken niet meer terug. En dan denken mensen er misschien eens over na waarom er toch zoveel moet vervoerd worden. Waar komen die spullen allemaal vandaan en waar gaan ze naartoe?
Misschien eens een voorbeeld nemen aan Rijsel? Daar hebben ze simpelweg beslist dat vrachtwagens de périphérique niet meer mogen nemen, maar 30 kilometer moeten omrijden. Omwille van het fijn stof en het lawaai in de omgeving van Rijsel. Er komt geen nieuwe A25. Genoeg snelwegen. Nooit aan gedacht in Antwerpen?

Zou het niet veel goedkoper zijn in plaats van zoveel nieuwe wegen rond ‘t stad aan te leggen, gewoon Antwerpen te verleggen? Dan sturen we al die camions over de leien richting haven? Dichtbij en snel. Zonder dure wegenwerken en zonder files.

Ingediend onder mijn gedacht 2 reacties

2 reacties op “1000 euro per Vlaming … voor Antwerpse mobiliteit

  1. Jan Seurinck schreef:

    Bart toch,

    Ik schrik hier een beetje van. Als West-Vlaamse Borgerhoutenaar enzo… Ik heb over de kasseien gereden in de Westhoek en ik merk dat er in Antwerpen vaak grotere infrastructuur is.

    Maar wacht even. Is de IJzer zo breed als de Schelde? Welke bevolkingssamenstelling is er, denk je, gemakkelijker: die van Brugge of die van Antwerpen?

    Ik vind het jammer dat mensen die aan nationale/regionale politiek doen toch die lokale reflex blijven houden. Ik wil gerust de ring van Antwerpen rond Brugge laten aanleggen hoor maar nemen jullie er dan ook het verkeer bij? Denk je echt dat wij meer verkeer willen. Kom nu toch.

    Misschien een blogpostje doen met constructieve voorstellen?

  2. Bart Caron schreef:

    Beste Jan,
    Ik ben het helemaal met je eens. Jazeker. Lees deze blog maar als een flinke satire op de beslissingsprocessen van de politiek. Niet als een satire op Antwerpen of de Antwerpenaren. Ik zou even spottend kunnen schrijven over West-Vlamingen als ik ze bezig hoor over proijecten als de N8 (de weg Ieper – Veurne), hert vliegveld Kortrijk-Wevelgem enz… Allemaal projecten van met hun hoofd in de wolken verkerende West-Vlamingen, die dromen ….
    En lees het als een satire op de totaal voorbijgestreefde antwoorden op mobiliteitsproblemen, met recepten uit de vorige eeuw.

Reacties zijn gesloten.


boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.