Ingediend op juli 18th, 2017 door bartcaron
Dat lezen we in de pers. Zelf de informatie bemachtigen via parlement of regering was onmogelijk, maar we mogen het wel in de gazetten lezen. Als parlementslid vind ik dat wel frustrerend, soit. Mijn vraag aan de minister werd onontvankelijk verklaard. Ik begrijp natuurlijk dat de politici van de meerderheden in het Vlaams Gewest en de provincie zich schamen over deze beslissing. 1,7 miljoen euro voor 10 zakenvliegtuigen per dag. Voor 4165 inkomende en uitgaande zakenvluchten per jaar (cijfer van 2016). Dat komt neer op een subsidie van 408 euro per zakenvlucht. Er werden 14.547 reizigers bediend in 2016. Die kosten het Vlaams Gewest 117 euro per reiziger.
Ik ken in de streek treinstations met veel meer reizigers, en die toch werden gesloten.
Mag ik er eigenlijk van uitgaan dat een luchthaven minstens zelfbedruipend moet zijn, zelfs winstgevend?
Er zijn nog veel meer uitgaven op kosten van de belastingbetaler. Denk aan de miljoenen euro’s aan investeringen die nog nodig zijn in taxibaan, gebouwen, controletoren enz. Denk aan de personeels- en werkingskosten waar de provincie, Leiedal, de stad Kortrijk en de gemeente Wevelgem voor in de bres springt.
De kosten worden steeds hoger omdat nu ook de rekening van Belgocontrol moet betaald worden. De diensten van Belgocontrol zijn nodig omdat er anders niet meer op instrumenten kan worden gevlogen, enkel op zicht. Belgocontrol levert de diensten voor luchtverkeersleiding op de luchthaven en ook vlucht- en meteorologische informatie.
Wat een zottekensspel. Deze luchthaven is totaal overbodig, dat staat als een paal boven water. Het is je reinste verspilling van overheidsgeld, van open ruimte en een toonbeeld van slecht management.
Ik mag er niet aan denken wat er met die mooie centen nog mogelijk zou gemaakt worden waar veel meer inwoners van het Leiedal zouden kunnen van genieten, in plaats van die enkele personen die snel over en weer naar een zetel van hun bedrijf vliegen.
En dan zwijg ik nog zedig over de geluidsoverlast, vooral van de lesvluchten en de helikopters…
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona