bartcaron.be

Van auto’s en theater

Ingediend op februari 26th, 2009 door bartcaron

Calimero in Detroit
Zo zie je maar hoe onbeduidend de Vlaamse regering is in een globaliserende wereld. Kris Peeters, Frank Vandenbroucke en Patricia Ceysens reizen naar de United States of America, regelen een afspraak met Ford en General Motors, en hopen zo de problemen van de auto-assemblage in Vlaanderen op te lossen. Nobel bedoeld, ongetwijfeld, maar ja.
Ze waren daar in Detroit ongetwijfeld onder de indruk van onze Vlaanderlandse delegatie. Sorry, cynisme is niet gepast. Maar het is zoiets als onze pastoor die naar Rome afreist om paus Benedictus eens te te gaan zeggen wat hij van het standpunt van de kerk vindt inzake voorbehoedsmiddelen. Als hij er al bij geraakt. Maar goed, baat het niet, het schaadt niet.

Waarom niet meteen doorgaan op de piste van een Europese afsplitsing van GM? Opel Europe zou een van de meest moderne automobielfabrikanten kunnen worden die geavanceerde en schone auto’s maakt. Want of we het nu willen of niet: er is overcapaciteit op de automarkt, er zijn teveel auto’s en auto’s moeten minder vervuilen. Sorry, maar voor iets anders kan de Vlaamse regering toch geen geld vrijmaken? Toch niet om bodemloze putten te vullen bij GM?
En wellicht is het zoals met de banken. Het is een domino. Na Opel volgen anderen. Renault is al weg, Ford krimpt, GM krimpt, DAF-trucks bouwt af … straks ook Volvo, Audi, Toyota en Honda? In eigen land werken zo’n 16.700 mensen in de assemblage. Koning auto is een belangrijke werkverschaffer. Investeren in vernieuwende technologie zal noodzakelijk zijn om te overleven.

Sociaal-artistiek theater
Hoe anders waren die twee mooie ervaringen van de voorbije week. Ik ben naar twee sociaal-artistieke voorstellingen gaan kijken. Vorige week naar “Van Horen Zien Zeggen”, het wijkproject van theater Antigone in Kortrijk en naar “Uut mien h

Ingediend onder mijn gedacht 1 reactie

Een reactie op “Van auto’s en theater

  1. Bart schreef:

    Bij die vergelijking met de pastoor en de paus moet ik onwillekeurig denken aan de huisvrouw Margaretha Guidone die erin slaagde de Belgische politici naar de film van Al Gore over de klimaatopwarming te lokken.  <br><br><br><br>Gelukkig bestaan er nog calimero’s, of noem ze liever David’s, klinkt positiever. Nog zo’n calimero’s zijn Rudi Kennes e.a. van het ABVV. Zij overtuigden Kris Peeters en Patricia Ceysens om samen met Frank VDB naar Detroit te gaan. Hun bedoeling drieërlei: ten eerste polsen wat de plannen waren van General Motors met Opel Antwerpen, ten tweede het signaal geven dat niet enkel Duitsland bereid is om geld in GM te pompen, en ten derde hoe er gedacht wordt over een afsplitsing naar GM Europe (daar hadden ze zelf blijkbaar ook wel aan gedacht, Bart). Het is inderdaad een terechte bekommernis dat dit geen protectionistisch Duits, maar een Europees verhaal wordt. <br><br><br><br>Wat is dat trouwens voor bewering over geld pompen in een bodemloze GM-put? Vlaanderen kan toch alleen maar geld pompen in een Vlaamse vestiging van GM, niet in de Amerikaanse? Is het geld dat eerder al in Ford Genk en Volvo Gent is gepompt dan overbodig geweest? En is Antwerpen niet de meest productieve GM-plant in Europa? En wie zegt dat de Vlaamse regering geen milieuvoorwaarden zou koppelen aan dat geld?<br><br><br><br>Bart, je hebt misschien gelijk dat als er zo’n GM Europe komt, dit niet zal zijn door démarche van het Vlaamse ministertrio. Maar wel door een mooi samenspel van bondgenoten in deze. De vakbonden riepe al de Europese ondernemingsraad van GM Europe samen om ook daar de violen gelijk te stemmen over een GM Europe. Zoals je wellicht weet zijn de werknemers van de Opel-vestigingen in Duitsland deels eigenaar van hun bedrijf dus hebben ze daarin medezeggingschap. Maar de Duitsers doen niet mee voor onze schone ogen. Als er een Europese afsplitsing komt van GM, zal die er komen dankzij Europese solidariteit tussen arbeiders en met steun van de politiek. Een sociaal en solidair Europa, daar zijn we toch voor, nietwaar?

Reacties zijn gesloten.






 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie