bartcaron.be

Wegenwerken beter opvolgen en voorbereiden

Ingediend op oktober 24th, 2008 door bartcaron

vrije tribunedoor Bart Caron, Vlaams Volksvertegenwoordiger
“Wegenwerken beter voorbereiden en opvolgen”
Uit vragen in het Vlaams parlement blijkt dat de Afdeling West-Vlaanderen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beter financieel moet leren plannen. Gevraagd naar een stand van zaken in de uitvoering van het investeringsprogramma 2007, kwam minister Crevits met verbijsterende cijfers op de proppen. Slechts 97 van de 153 geplande investeringsprojecten werden uitgevoerd. Samen met 14 niet-geplande projecten werd daarvoor 75 % van het beschikbare budget aangewend. Die cijfers gaan over heel Vlaanderen. West-Vlaanderen doet het relatief goed, maar er blijven veel vragen. En dat moet, openbare werken zijn peperduur en ze worden betaald met onze belastingcenten.
In Antwerpen is men er in geslaagd om een schamele 31,7 % van de toegekende 29,4 miljoen euro te investeren in 22 van 46 geplande projecten, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant benutten zowat twee derden van het budget. En West-Vlaanderen dan ? Wel bij ons werd 100,2 % van het budget uitgegeven. Goed geboerd zou je zeggen. Maar er werden slechts 21 van de 28 geplande projecten gerealiseerd. Wat is het probleem dan wel ? Zoals gebruikelijk heeft de minister eind 2006 een indicatief driejarenprogramma 2007-2009 voor de wegen ingediend, een belangrijk werkinstrument. In West-Vlaanderen is voor het jaar 2007 het volledige budget uitgegeven, maar uit de cijfers blijkt ook dat er geen goede begroting werd opgemaakt. De kosten van de werken lopen bijna altijd hoger op dan gepland. Slechts 75 % van de werken werd uitgevoerd. Sommige kostten twee keer zoveel als vooropgesteld. Bijkomend onderzoek, aanslepende aanbestedingsprocedures … zijn de aangehaalde oorzaken. Betekent dit dat daar een systeem in zit of dat de Vlaamse administratie ‘foefelt’? Haast zeker niet, maar toch kunnen we dit soort praktijken niet als normaal beschouwen. Het Rekenhof schrijft in zijn rapport van 2005 “dat een gebrek aan voorbereiding, voorstudie en opvolging van de aannemingen het bedrag aan verrekeningen en verwijlintresten opdrijft.”
Hier volgen enkele projecten uit 2007 met afwijkingen van meer dan 10 %. Het vernieuwen van de dienstkokers in de tunnel onder de N8 en het wegdek van de A17 in Wevelgem: 3,1 miljoen euro in plaats van 1,2. De doortocht van Avelgem (Oudenaardsesteenweg) kostte 1,3 miljoen euro, 231.000 euro meer dan geraamd. Gelukkig waren er ook een paar projecten die onder de raming bleven. Het gevolg is dat een aantal werken die wel op de lijst stonden, niet werden uitgevoerd, zoals de E17 in Harelbeke meer bepaald het herstellen van de brug over het kanaal Kortrijk – Bossuit en het herinrichten van het kruispunt Bruyningstraat/Engelse Wandeling in Kortrijk.
De afdeling in West-Vlaanderen is de enige die haar middelen helemaal heeft vastgelegd. Het betekent dat er hard is gewerkt. Maar de voorbereiding en opvolging moeten echt beter.
(Foto a-BWB)
Krant Van West-Vlaanderen – 24-10-2008

Ingediend onder nieuws Reacties uitgeschakeld voor Wegenwerken beter opvolgen en voorbereiden





 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie