Ingediend op maart 12th, 2014 door bartcaron
Begin februari heeft het Vlaams Gewest de natuurlijke buffer langs de E17 ter hoogte van de Sionlaan gerooid. Het heet officieel ‘hakhoutbeheer’. Men zaagt bomen van 30 jaar oud af tot tegen de grond. Vorig jaar was dat het geval langs de E403 in Marke. De officiële uitleg is dat het groen langs de gewestwegen onderhouden moet worden.
De communicatie met de bewoners is fout gelopen. De bewonersbrief werd door een fout van de betrokken administratie niet bedeeld.
Belangrijker is dat de Vlaamse minister (Crevits) ons laat weten dat de administratie de vraag tot geluidswallen ter hoogte van de Sionlaan gaat onderzoeken. Dat is al beter. De problematiek is trouwens niet anders dan die langs o.a. de Elzenlaan, de Plataanlaan e.a.. De toegenomen verkeersdrukte noopt tot nieuwe geluidsmetingen, in functie van eventuele geluidsschermen.
Daarnaast is er de problematiek van het fijn stof. De luchtkwaliteit in het zuiden van Kortrijk is erbarmelijk. Vooral langs de autosnelwegen en de ring is de situatie problematisch, met hoge concentraties aan de op- en afritten van beide. (bron: http://www.atmosys.eu/atmosys/faces/services-annual-maps.jsp)
In Kortrijk staan er geen meetpunten van de Vlaamse Milieumaatschappij. Het zou wel nuttig zijn dat er in onze stad wordt gemeten. In andere steden gebeurt dat. In Brugge heeft de stad een speciale meetfiets, de aeroflex, aangeschaft om de luchtkwaliteit te meten.
Schepen Marc Lemaitre antwoordde op onze vragen dat het hier vooral een verantwoordelijkheid betreft van het Vlaams Gewest. Hij zei dat momenteel de geluidsmetingen uitwijzen dat de problemen nog niet ernstig genoeg zijn om over te gaan tot het plaatsen van geluidsschermen, maar er zullen metingen worden aangevraagd aan het Gewest. Maar dan nog is er geen zekerheid dat er minder overlast zal zijn. Wellicht zal er pas een definitieve oplossing komen als er uitkomst is hoe de R8 zal worden aangelegd in de zone tussen de Oudenaardsesteenweg en de Doorniksesteenweg.
Schepen Bert Herrewyn ging in op de problematiek van fijn stof. Het is juist dat de situatie niet problematisch, als is het in Kortrijk nog niet zo erg als bijv. in Roeselare. Toch heeft de stad twee meettoestellen ingezet. Het is nog even wachten op rapportage. Schepen Herrewyn meldde ook dat het fijn stof gehalte in Bissegem niet zo problematisch is.
Reacties zijn gesloten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona
Toen ik vorige week ging fietsen langs de Leie, stelde ik tot mijn verbijstering vast dat alle begroeiing langs de Leieboorden tussen Wevelgem en Menen grondig en zonder pardon werd weggezaagd. Zelfs rijshout met een dikte van 1 cm moest er aan geloven. Resultaat: één kale vlakte tot aan de Franse grens. Maar eenmaal de grens over, rijd je in een zee van groen langs de Franse Leiekant tot in Wervik. Wie legt mij uit waarvoor die kaalslag nodig is. In elk geval niet omdat het de scheepvaart zou hinderen. Misschien is de opdrachtgever een vogelhater die er niet tegen kan dat de broedvogels zich met tientallen in de bosjes komen nestelen. Onbegrijpelijk! En dit in naam van “natuurbeheer”!