Ingediend op mei 21st, 2015 door bartcaron
Naar aanleiding van de bouw van een nieuwe brug in Ingemunster willen we met Groen duidelijk de kaart van de binnenvaart trekken. “Containerschepen met drie lagen halen tientallen schepen van de weg” zo geeft Bart Caron, parlementair van Groen, aan. Caron (Groen) volgt het Seine-Schelde dossier op in het parlement.
Het is duidelijk dat vervoer van goederen over onze waterwegen de meest duurzame, minst vervuilende en de goedkoopste vorm van transport is. “Net daarom willen we met Groen de binnenscheepvaart in onze regio alle kansen tot ontwikkeling geven. Ook in Ingelmunster staan we volop achter dit principe,” geeft Tijs Naert aan, regiovoorzitter voor Groen in Zuid-West-Vlaanderen.
Vanuit de brede regio, Ingelmunster, Izegem en Roeselare, willen we gaan voor de beste oplossing voor zowel de binnenscheepvaart, de natuur als de inwoners van Ingelmunster. Daarom zijn we voorstander van een ophaalbrug om beide stadsdelen te verbinden. Er zijn mooie voorbeelden genoeg, zo is er de Buda ophaalbrug in Kortrijk over een drukke waterweg. Ook aan de toegang tot de havens van Zeebrugge en Oostende zijn er ophaalbruggen. Deze beantwoorden perfect aan de noden van de binnenvaart. “Bovendien sparen we daarmee het beschermd landschap aan het kasteelpark en het beschermd natuurgebied spoorwegdomein”, vertelt Mike van Acoleyen, voorzitter voor Groen in Ingelmunster.
Daarnaast is de centrumbrug van Ingelmunster een brug voor lokaal gebruik die beide stadsdelen ten noorden en ten zuiden van het kanaal verbindt. Voor het doorgaand verkeer is er ten oosten een brug aangelegd en werd de N50 omgeleid rond het centrum van Ingelmunster. Nood aan een enorme brug is er dus niet.
We willen in deze dan ook gaan voor een constructieve dialoog, waarbij alle pistes terdege onderzocht worden, ook die van een ophaalbrug. We evalueren dit dossier verder als deze dialoog alle kansen gekregen heeft en alle pistes verder onderzocht worden. We vinden deze brug een mooi voorbeeld van hoe via inspraakprocedures de burger ook mee vat krijgt op hoe de toekomst er uit mag zien, en willen dan ook alle kansen benutten.
Bart Caron, regioparlementair Groen
Tijs Naert, regiovoorzitter Groen
Filiep Bouckenooghe, Schepen Groen Roeselare
Filip Lombaert, gemeenteraadslid Groen Izegem
Mike van Acoleyen, voorzitter Groen Ingelmunster
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona