Ingediend op april 4th, 2018 door bartcaron
In Menen blijven reizigers regelmatig verweesd in de kou staan omdat hun bus niet komt opdagen. De reden? Een sanitaire stop van de chauffeur. “Na de zware brand in de stadsgebouwen in de Zuidstraat, een jaar geleden, kunnen de chauffeurs van De Lijn daar niet langer terecht voor een dringende boodschap,” meldde gemeenteraadslid Philippe Mingels (Groen) ons. “Het gevolg is dat chauffeurs nu noodgedwongen hun passagiers moeten achterlaten en terugkeren naar het sanitair in de stelplaats in Geluwe.” De reizigers worden zonder alternatief achtergelaten aan het station.
De meest logische oplossing zou uiteraard zijn dat de buschauffeurs de toiletten in het station van Menen kunnen gebruiken, maar daar wil de NMBS niet van weten. Zo blijkt althans uit het antwoord van Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een vraag van mij. “De Lijn kent en erkent de problematiek en is reeds meer dan één jaar bezig om tot een oplossing te komen,” aldus Weyts. “Er wordt nogmaals bij de NMBS aangedrongen om deze problematiek terug bespreekbaar te maken en zo tot een aanvaardbare oplossing te komen.”
Menen blijkt trouwens geen alleenstaand geval. Er bestaat reeds geruime tijd een afspraak met de NMBS om ook in Geel en Genk een proefproject uit te werken waarbij chauffeurs van De Lijn de stationstoiletten zouden kunnen gebruiken. “Tot op heden bleef dit echter dode letter”, moet Weyts toegeven. Zucht. Twee openbare vervoersorganisaties die er meer dan een jaar over doen om overeen te komen over een toiletbezoek, veel bureaucratischer en wereldvreemder kan het niet worden. Het is bovendien bijzonder cynisch dat partijen die maar al te graag de term ‘gegarandeerde dienstverlening’ in de mond nemen er niet in slagen om die dienstverlening ook te garanderen wanneer de chauffeur moet plassen.
En ondertussen? Een uur wachten op de volgende bus.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona