bartcaron.be

Cultuur en de media

Ingediend op april 21st, 2019 door bartcaron

De kranten, tijdschriften, radio en televisie besteden steeds minder aandacht aan kunst en cultuur. Behalve als het om populaire – lees: commerciële – cultuur gaat. De reden klinkt simpel: het levert meer lezers, dus meer verkochte kranten en tijdschriften op.

De commerciële belangen van populaire evenementen en media sporen samen. Kijk maar naar Rock Werchter, K3, studio 100, nieuwe filmreleases, mode, enz. Ze hebben vooral belangstelling voor incidenten en tragische gebeurtenissen. Blader even door Dag Allemaal, het populairste tijdschrift in Vlaanderen, of in Humo, het equivalent voor de lezer met een andere (niet meteen betere) smaak. Vergelijkbaar, Het Laatste Nieuws en De Morgen.
In de populaire pers gaat het over de vedetten van de populaire cultuur, over sterren met schuin gedrag. Maar over Tomorrowland, Kamping Kitsch, rock en pop schrijven alle media, ook de ernstige. De cultuurconsument zapt dat het een lieve lust is, de media volgen.

Spektakeljournalistiek blijkt helemaal geen eigendom van de populaire media. Ook de ernstige media vergapen zich graag aan smeuïge evenementen. Kijk maar naar de herrie rond de productie Lam Gods van NTGent, of de wijze waarop de problemen met grensoverschrijdend (seksueel) gedrag, #metoo, een trieste journalistieke vertaling kregen.
Wat met de aandacht voor de gesubsidieerde cultuur – lees: deze cultuuruitingen die geen geld opbrengen? Die is mager. Als die er al is, gaat het om de chique concerten en prestigieuze tentoonstellingen.

Verenigingsleven, amateurkunsten, erfgoed en archieven? Ronduit onbestaand in onze media. Nieuws is immers bedoeld om zoveel mogelijk lezers, kijkers en luisteraars aan te trekken. Advertentieruimte klikt zich onverbiddelijk daaraan vast, ook aan het dividend van de aandeelhouders.

Uitzonderlijk bieden radio – vooral Klara – en tv-producties hier verademing. We willen de VRT aanmoedigen om hoger in te zetten op eigen kwalitatieve fictie (Tabula Rasa, Bevergem, Stille Waters, enz), i.p.v. de eindeloze saaie sliert aan spel- en quizprogramma’s. Dat is ook goed voor het gesubsidieerde theater dat het artistieke personeel levert. Maar we zien ook dat de VRT zich steeds meer gedraagt als een speler in een commerciële omgeving. Bekijk de aankoop van sportrechten of de ronduit schandalige reclameboodschappen voor gokken op sportwedstrijden. De VRT moet een omroep zijn die de cultuursector ondersteunt en de luisteraars cultuur bijbrengt. Neem de muziekkeuze op de VRT-radio: die is vooral bepaald door de grote labels. De aandacht voor muziek van bij ons en de aandacht voor jazz, blues, folk en wereldmuziek is verbannen naar de achtergrond of de nachtuitzendingen. We relativeren graag: zonder de VRT zou de diversiteit in kwaliteiten op de Vlaamse radio nog schraler zijn. In kranten verschijnen bijna geen recensies en analyses meer, ze zijn verdwenen in het hoge gras van het spektakel. De zeldzame boekenbijlagen zijn bedreigd met uitsterven.

Ja, de media zijn vooral de trouwe waterdragers van de gevestigde orde, smaakbevestigend, weinig kritisch over de uitwassen van de commerciële cultuur, de problemen waarmee artiesten worden geconfronteerd of de kwaliteit van het aanbod. Gelukkig zijn er nog enkele culturele tijdschriften, vooral voor fijnproevers. Zij verdienen steun. Jammer dat kranten en weekbladen, die een groot publiek bereiken, zich steeds verder terugtrekken.

Staf Pelckmans komt van De Warande (Turnhout) en gaat wellicht naar het Vlaams parlement. Bart Caron vertrekt er. Staf staat derde op de lijst van Groen in Antwerpen, Bart duwt in West-Vlaanderen. Ze delen een passie voor kunst en cultuur. In deze reeks bloggen ze wekelijks tot aan de verkiezingen, en misschien ook daarna nog, over het belang van cultuur in de samenleving.

Ingediend onder geen categorie Reacties uitgeschakeld voor Cultuur en de media





 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.