Ingediend op mei 19th, 2019 door bartcaron
Is iedereen echt gelijk voor de wet? Als je thuis een kleine verbouwing wil uitvoeren, je garage wil aanpassen of oprit wil veranderen, dan moet je een bouwvergunning vragen (voor verhardingen vanaf 200 m2). Om een beetje orde te houden in de ruimtelijke verrommeling. Dan moet je maanden geduld hebben en hopen op een positieve beslissing van je gemeentebestuur. Een beslissing moet 35 dagen uithangen voor je kan starten met de werken.
Maar dat geldt duidelijk niet voor iedereen. Wie een vliegveld grondig wil aanpassen, die is daarvan vrijgesteld. De (drog)reden: omdat er geen gebouwen worden opgericht en de start- of landingsbaan niet wordt gewijzigd. Maar al de rest mag zonder bouwvergunning, en daarom ook zonder openbaar onderzoek of zonder milieu-effectenrapport, worden gerealiseerd.
Wat zal er nu gebeuren in het best gesubsidieerde vliegveld van West-Europa? In Wevelgem dus. Er komt een heraanleg van de aansluitingen van taxiwegen op de startbaan, de aanleg van turnpads aan de uiteinden van de startbaan en een update van de verlichting, de heraanleg van de taxiwegen en aprons, aanleg van een dienstweg, herlocalisatie van de basisinfrastructuur (brandweer, meteostation, kerosinebevoorrading) en signalisatie.
Ons lijken dat geen kleine werkjes zoals de heraanleg van je terras. Maar zeer ingrijpende werken. Maar die moeten veel minder lang wachten, een openbaar onderzoek is blijkbaar niet nodig, een gele affiche was nergens te bespeuren. Op vrijdag wordt een beslissing genomen, op maandag worden de werken gestart. Een politiek van twee maten en twee gewichten, laat dat duidelijk zijn. Daarenboven, op kosten van de belastingbetaler. Van u dus.En dat allemaal voor de minst gebruikte luchthaven van West-Europa.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona