Ingediend op januari 13th, 2014 door bartcaron
AGB Parko kondigt tragedie aan.AGB Parko ondertekende deze ochtend de samenwerkingsovereenkomst van Zorggroep Heilig Hart over de bouw van de nieuwe ondergrondse Parking Buda. Die nieuwe ondergrondse parking moet op de hoek van de Budastraat en de Dam/ijzerkaai komen. De investering wordt geraamd op 7.4 miljoen euro, goed voor 240 parkeerplaatsen voor wagens en 75 voor fietsen.Na de ondergrondse parking op de Houtmarkt is dit opnieuw een aanslag op de leefkwaliteit in de Kortrijkse binnenstand. Meer parkeerplaatsen op het Buda-eiland betekend ontegensprekelijk meer verkeer in de stadskern, meer verkeershinder en opstoppingen in de stad en meer verkeersonveiligheid. Groen Kortrijk kiest voor een fietsveilige stad, met een autoluw buda-eiland, waar je langs de leie-oevers kan wandelen en fietsen in plaats van parkeren.”Zelf als we 300 bovengrondse parkeerplaatsen schrappen op het buda-eiland blijft een nieuwe ondergrondse parking weggesmeten geld,” stelt Matti Vandemaele, vertegenwoordiger van Groen in AGB Parko. “Als je alleen al de ondergrondse parkings van Parko in overweging neemt is er al een overcapaciteit. Er is dus parking genoeg. Het standpunt van Groen is duidelijk: wil je een nieuwe parking aanleggen, zeg dan eerst waar je parkeerplaats zal schrappen en bereken dan of het zijn geld waard is.“”Een ondergrondse parking bouwen op een eiland is op zijn minst bedenkelijk,” zegt Bart Caron. “Alle werken aan of rond de Leie hebben een veelvoud gekost van hun raming. Er was schade aan omliggende gebouwen en de werken duurden veel langer dan gepland. Dit wordt een aangekondigde tragedie.”Ook de financiering van de parking is voor Groen Kortrijk onaanvaardbaar. Heilig Hart betaalt een jaarlijkse vergoeding van 128.000 euro voor het gebruik van 120 plaatsen. “Dat bedrag blijft 30 jaar onaangepast, dat is niet meer van deze tijd,” aldus Vandemaele. “Ik kan begrijpen dat Heilig Hart parking zoekt voor haar personeel en bezoekers. Maar ik ben ervan overtuigd dat er goedkopere en meer duurzame oplossingen bestaan dan deze. En vooral: Groen Kortrijk is van mening dat ze die zelf moeten financieren.”
“Het is ongehoord dat de Kortrijkse belastingbetaler alle financiële risico’s van het bouwen en openhouden van deze parking moet dragen,” aldus Caron, “Deze parking, voor de helft dus in particulier gebruik, wordt nota bene gebouwd om grond die niet van de stad is.”
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona