bartcaron.be

Te weinig middelen voor De Lijn ten koste van openbaar vervoer op het West-Vlaams platteland?

Ingediend op januari 20th, 2014 door bartcaron

bus_De_Lijn“Het kan niet dat mensen die op het platteland wonen, niet meer zeker kunnen zijn van voldoende openbaar vervoer omdat de Vlaamse regering en mobiliteitsminister Hilde Crevits systematisch De Lijn te weinig middelen toekennen,” stelt voorzitter Wouter Van Besien. Het is totaal ongepast om in dit dossier een strijd tussen stad en platteland te organiseren.

“Door de zeer zwakke dienstverlening in de uithoeken van West-Vlaanderen zijn zeer veel mensen aangewezen op de auto. Waardoor de files groeien. En mensen die zich geen auto kunnen permitteren, blijven simpelweg in de kou,” aldus Bart Caron.

“De cri de coeur van de Lijn-topman Roger Kesteloot is tekenend voor het beleid van de Vlaamse regering en mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) op vlak van mobiliteit,” aldus Bart Caron. “Jaar na jaar ontvangt De Lijn te weinig middelen om te kunnen voldoen aan haar opdracht: de Vlaming een alternatief bieden op het wagenverkeer. Het is duidelijk dat openbaar vervoer voor minister Crevits minder belangrijk is dan het aanleggen van nieuwe wegen en verbreden van autosnelwegen. Hiermee doet ze de Vlaming dubbel tekort: haar beleid zorgt voor meer fijn stof en dus een grotere impact op onze gezondheid en ze ontneemt duizenden Vlamingen de kans om zich vlot te kunnen verplaatsen.”

Voor Groen geldt dat iedereen recht heeft op openbaar vervoer, ook de mensen die op het platteland wonen. Vlaams parlementslid Bart Caron: “Het openbaar vervoer in landelijke gebieden van West-Vlaanderen, en zeker in de Westhoek, is nu al zeer zwak uitgebouwd,” aldus Vlaams parlementslid Bart Caron. “Wij pleiten voor hogere frequenties, maar niet noodzakelijk steeds bediend door grote autobussen; dat kunnen ook kleine busjes zijn, meer belbussen. En ’s avonds zelfs taxidiensten georganiseerd in overleg met en tegen het tarief van De Lijn.”

Door de zeer zwakke dienstverlening in de uithoeken van West-Vlaanderen zijn zeer veel mensen aangewezen op de auto. Waardoor de files groeien. En mensen die zich geen auto kunnen permitteren, blijven simpelweg in de kou.

“We moeten erover waken dat de scholen, ziekenhuizen, bedrijven, kantoren en andere werkplekken in de Westhoek steeds vlot bediend worden op de gepaste uren, om er dus op tijd te kunnen zijn en nadien terug naar huis te gaan. In het bijzonder moeten de verbindingen met de treinstations verzekerd worden op regelmatige basis.”

“Daarnaast moeten mensen ook vlot tot bij een bushalte geraken. Zo stelt Groen voor om bushaltes uit te rusten met degelijke fietsstallingen om de aansluiting met ver afgelegen woningen te verzekeren,” vult Bart Caron aan.

“Ook de buslijn naar Zeeuws-Vlaanderen moet goed uitgebouwd worden. En zelfs de buslijn van Brugge naar Lissewege is ondermaats en de tijden slecht afgesteld op de school- en werkuren.”

Ingediend onder kortrijk en regio Reacties uitgeschakeld voor Te weinig middelen voor De Lijn ten koste van openbaar vervoer op het West-Vlaams platteland?





 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie