Ingediend op maart 12th, 2014 door bartcaron
Uit de publieke bevraging in Kortrijk spreekt kwam de ambitie om een fietsvriendelijke stad te worden helemaal bovenaan te staan. De Stadscoalitie heeft die ambitie dan ook zelf torenhoog op de agenda geplaatst en laat zichzelf tegenwoordig graag als fietsstad aanspreken.
Een eigen deelfietssysteem is onbetaalbaar. Een alternatief is Blue-bike (vanuit de NMBS, in samenwerking met o.a. De Lijn). Dan komen er deelfietsen, niet enkel aan het station maar ook op de randparkings. Steeds meer lokale besturen stappen in dit succesverhaal. Vele gemeenten hebben gekozen hebben om in het derdebetalerssysteem van de Vlaamse overheid te stappen. Als de stad 1 of 2 euro meebetaalt per ontlening dan legt Vlaanderen er nog een euro bovenop. Op die manier kan je als gebruiker gratis of aan 1 euro fietsen.
Daarom vroeg Groen aan schepen Marc Lemaitre of de stad zou instappen in Blue-bike. Op welke termijn en met welk budget? Waarom werd er niet ingegaan op de vraag van vzw Mobiel om de 80.000 euro fondsen die via een Europese subsidie ingezet konden worden te gebruiken voor o.a. de uitrol van Blue-bike? En stapt de stad in het derdebetalerssysteem?
Schepen Lemaitre antwoordde dat de stad inderdaad de bedoeling heeft in te stappen in Blue-bike. Dan komen er zowat 15 fietsen aan de parking Kortrijk Weide en nog 15 op een andere locatie, naast de 15 die nu aan het station beschikbaar zijn. Ook de derdebetalersregeling zou worden gehanteerd. De Europese subsidie wordt niet aangevraagd omdat er teveel eigen financiële inbreng tegenover staat.
Bart Caron vindt het een goede, maar eigenlijk zeer bescheiden stap, 30 fietsen extra… En het niet ingaan op de Europese subsidie via Mobiel vzw, is een gemiste kans. De stad heeft eigen middelen voor fietsinfrastructuur, via Parko, en laat een kans schieten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona