bartcaron.be

Invoeren Shop & Go zones in de binnenstad

Ingediend op maart 12th, 2014 door bartcaron

Groen heeft grote twijfels bij de veralgemeende invoering van Shop en Go, en is zeker radicaal tegen het omvormen van de kiss & ride-zones aan het station tot Shop en Go-zones. Kortparkeerders werden vroeger naar ondergrondse verwezen, nu komen ze dus terug boven de grond. Het zal ongetwijfeld leiden tot veel zoekverkeer. Dat is niet ecologisch (fijn stof, uitstoot…) en niet verkeersveilig.

Groen kiest voor afbouwen van het bovengronds parkeren tenzij voor kortparkeren (snel winkelbezoek), medische beroepen, bewoners en personen met een handicap. De rest moet zoveel mogelijk ondergronds. Rijmt dat dan niet met de voorgestelde maatregel? Deels wel, als de plaatsen voor Shop en Go echt gelegen zijn aan winkels (bakker, slager …) of diensten (post, bank, mutualiteit…) waar mensen snel binnen en buiten zijn. Deels niet want met de huidige maatregel wordt een groot deel van de binnenstad hierin opgenomen. Het komt neer op 200 extra bovengrondse parkeerplaatsen.

Erger vinden wij de verandering van de Kiss & Ride-zones aan het station in Shop en Go. Die zijn bedoeld om treinreizigers te brengen of af te halen, niet om te shoppen. Gaat de stad de mensen nu dwingen daar een parkeerticket voor te nemen? De parkeerduur wordt er verhoogd tot 30 minuten. Nu zullen mensen die een boodschap doen daar ook gaan parkeren.

En tenslotte de koers. Ja, wij zijn zot van de koers, maar vinden niet dat alles daarvoor moet wijken. Mogen we er op rekenen dat autobussen van de wielenploegen, die straks in Kortrijk komen logeren niet opnieuw de Kiss & Ridezones zullen innemen, maar zich kunnen opstellen op echte parkeerplaatsen zoals op het Stationsplein? Nu wordt de Kiss & Ride ingenomen wordt. Immers, dat leidt tot grote onveiligheid voor voetgangers en fietsers.

Schepen Lemaitre stelde dat Shop & Go juist geen zoekverkeer zal uitlokken en dat het geen extra-parkeerplaatsen zijn. Ze zijn vandaag eigenlijk al in gebruik, al zijn het officieel laad- en loszones. Het is dus beter dat te regelen. De Kiss & Ride omvormen tot Shop & Go is een test, die geëvalueerd zal worden en eventueel wordt het teruggedraaid. De schepen vond het nodig nog eens uit te halen naar Groen omdat wij tegen nieuwe ondergronds zijn. Hij sloeg de bal lelijk mis, wij zijn pro maar ze moeten aan de rand van de stad komen, niet in het centrum.

Over de bussen van de wielerploegen geparkeerd worden, kon hij niet antwoorden; hij moet de politie raadplegen.

 

 

Ingediend onder kortrijk en regio Reacties uitgeschakeld voor Invoeren Shop & Go zones in de binnenstad

boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.