Ingediend op oktober 23rd, 2014 door bartcaron
Woordbreuk. De stadscoalitie draait haar kar en zo kan een ontwikkelaar van LAR-zuid een bedrijfszone voor logistieke activiteiten maken op het Kortrijkse deel van LAR-zuid. De inkt van het coalitieakkoord was nog niet droog en de leiders van de stadscoalitie toeterden dat er met deze coalitie zeker geen LAR-zuid zou komen. De toenmalige aankondiging past in het zichzelf aanmeten van een groen imago. Deze bocht is woordbreuk. Je moet maar durven, nu kondigt de stadscoalitie met evenveel poeha aan dat ze van mening is veranderd, en dat dat zelfs goed is voor de natuur…
De oorzaak ligt echter in de vorige coalitie, Het is de Kortrijkse CD&V die aan de basis ligt van LAR-zuid.
Op een logistieke zone zoals de LAR wordt niks geproduceerd. Het gaat om distributie en stockage van goederen, zonder toegevoegde waarde dus. Er worden heel weinig jobs gecreëerd, maar daarentegen wel veel ruimte in beslag genomen. “Er pleiten veel argumenten tegen LAR-zuid, zoals de stadscoalitie indertijd zelf aangaf: de opgelegde rijroute voor vrachtwagens vanuit Rijsel via Doornik waardoor vrachtwagens niet meer langs de LAR rijden, de aanleg van gelijkaardige zones in Wallonië en Noord-Frankrijk, maar vooral de inname van een zeldzaam mooi stukje open ruimte tussen Kortrijk, Rekkem en Moeskroen. Zijn die argumenten plotseling niet meer geldig?”, vragen Matti Vandemaele, gemeenteraadslid voor Groen en Bart Caron, Vlaams parlementslid, zich af. En,”Luistert de stad nog naar haar burgers of is ‘Kortrijk Spreekt’ afgevoerd?”
De stadscoalitie meldt dat LAR-zuid zal worden gecompenseerd door andere natuurgebieden in Kortrijk: de Kruiskouter in Bissegem, de Venning en het Ghellinckpark. Het zou om 30 ha waarvan een deel door de ontwikkelaar wordt betaald. Een aflaat afkopen, heette dat vroeger. “Zijn ook dat loze woorden? Kunnen we coalitie nog vertrouwen? Hoeveel nieuwe natuur heeft ze al ontwikkeld? Geen vierkante meter. Kunnen we geloven dat die natuurcompensatie er echt komt, na de woordbreuk over LAR? “, aldus Matti Vandemaele.
“Tenslotte. LAR-zuid is er nog niet. De grond en het grondwater om en rond de brug over de E17 is zwaar vervuild met chroom, en de stad Menen moet over haar grondgebied een toegangsweg aanleggen. Dat is niet in een vingerknip voor mekaar. En het vereist afspraken met de stad Menen”, aldus Bart Caron.
Matti Vandemaele en Bart Caron
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2023 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona