bartcaron.be

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Ingediend op mei 10th, 2015 door bartcaron

Niet alleen Groen, maar ook vele omwonenden klagen over de lawaaioverlast van het vliegveld van Wevelgem (Kortrijk Airport). Niet toevallig. De cijfers bevestigen dat er in 2014 circa 34 000 niet-professionele bewegingen werden uitgevoerd, vooral voor scholing en training. Dat is een pak meer dan het jaar voordien. Bijzonder hinderlijk zijn de repetitieve touch and go vluchten van kleine sportvliegtuigen en van helikopters (7 146 helikopterbewegingen in 2014 of zowat 1/5 van alle bewegingen). Die zijn zeven keer talrijker dan de zakenvluchten. Niet niks dus.

De luchthavendirectie wilde geen gehoor geven aan de klachten. Quod non. Na verschillende klachten zijn er geluidscontroles gebeurd door De Milieu-inspectie van de Vlaamse Overheid, in januari en maart van dit jaar. Daaruit blijkt zeer duidelijk lawaaioverlast door de vliegactiviteiten. Op 7 maart bijv. werden in een tijdspanne van 1 uur en 22 minuten, 31 vliegbewegingen geregistreerd, waarvan 18 met geluidspieken van meer dan 75 dB(A) en één geluidspiek van 93,9 dB(A). Dat is een verhoging van het geluidsdrukniveau met 25 tot 30 dB(A).
De luchthaven schermde met een geluidscontourenstudie van de KU Leuven, maar die blijkt theoretisch te zijn. Meer zelfs, in de rapporten van de KU Leuven staat dat het werkelijk aantal gehinderden moeilijk te bepalen is. Tja…

De Afdeling Milieu-inspectie stelde ook dat in de bijzondere voorwaarden van de Vlarem I milieuvergunning van 2004, geen beperkingen werden opgelegd voor het uitvoeren van touch and go bewegingen van vliegtuigen. Dat is bijv. wel het geval voor de luchthaven van Deurne. Het aantal lesvluchten werd daar stapsgewijze beperkt van 23 000 per jaar in 2010 naar maximaal 8000 vluchten vanaf 2023, waarbij elke individuele touch and go als een aparte vlucht wordt beschouwd (maximaal dus 4000 vluchten). En de kleine vliegtuigen moeten uitgerust zijn met een geluidsdemper zodat ze een maximum geluidsniveau hebben van 76 dB(A).

De luchthaven van Wevelgem wil zich ontpoppen tot een zakenluchthaven. Het succes daarvan is echter beperkt. In 2014 steeg het aantal professionele vliegtuigbewegingen met 9%. Het gevolg was een hoerakreet van de directie, maar wie wat langer terugkijkt, ziet helemaal geen stijging. Het aantal professionele vliegtuigbewegingen in 2008 bedroeg 5.620 stuks, in 2014 bedroeg dat 4.095 stuks. Dat is een daling met 27%. Dàt is de realiteit.

De geluidsoverlast heeft de Afdeling Milieu-inspectie aangezet om de milieuvergunning aan te passen en de touch and go vluchten en de oefenvluchten te beperken. Daarover loopt er een openbaar onderzoek. Zie hierbij. Mogen we hopen op een geleidelijke afbouw van het aantal trainingsvluchten van ca. 30 000 op jaarbasis naar 8000 vluchten vanaf 2025, waarbij elke individuele touch and go als een aparte vlucht wordt beschouwd? Ik benieuwd wat onze gemeentebesturen van Kortrijk en Wevelgem zullen voorstellen. Het is finaal de deputatie van de provincie die beslist. Hun reputatie is echter niet denderend. De drie traditionele partijen in Brugge (CD&V, Open VLD en SP.A) zijn niet beroemd om hun moedige beslissingen. Misschien kunnen ze toch even nadenken over de essentie van deze luchthaven: zakenvluchten maar niet touch-and-go’s en oefenvluchten.

Ingediend onder nieuws Reacties uitgeschakeld voor Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?





 

Nieuws

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie

Groen gaat in West-Vlaanderen voor duidelijke winst