Ingediend op september 20th, 2007 door bartcaron
Ik ben gisteren even gaan surfen op de website www.muziekarchief.be. Ik deed dat naar aanleiding van de recente lancering ervan. Al toen ik erover las, maar zeker na mijn bezoek aan de site, ben ik toch in mijn haar gaan krabben. Het is prachtig dat er zo’n databank is gemaakt, prachtig dat er info staat over ruim 30.000 muziekdragers, 110.000 songs en meer dan 20.000 artiesten.
Ik moet zeggen dat er monnikenwerk is verricht. De databank is vrij volledig, en zelf de hoezen van platen en cd’s zijn afgebeeld, je vindt er wie meespeelde op welke songs, de verschillende versies enzovoort. Ik vind er zelfs terug op welke cd’s ikzelf nog heb meegespeeld, al is het lijstje niet volledig. Ik ontdek dat er van die CD’s compilaties verschenen zijn, die ik niet ken. En toch, allemaal verdienstelijk en mooi, maar van een databank van liedjes verwacht ik toch vooral de muziekjes van de liedjes. Het is een ‘stomme’ website geworden, en dat in het 21ste eeuw. Je viindt er evenmin de liedjesteksten. Het feit dat ze Nederlandstalig zijn, is toch bijzonder? Mogen we ze niet horen of lezen? Voor teksten kan je wel terecht op vele andere, vaak illegaal gemaakte sites. Op www.muziekarchief.be staat dus geen tekst en geen geluid/muziek. Dat ‘klinkt’ toch belachelijk? Op elke officiële site van Amerikaanse artiesten kan je fragmenten van nieuwe en oude CD’s beluisteren? Soms maar fragmenten van 2 minuten, maar toch. Dat laat mij bijv. toe om nieuw werk te verkennen en het leidt bij mij vaak tot aankoop van CD’s.
Is het een probleem van geld of van onwil? Ik weet ook dat het digitaliseren van oude opnames handenvol geld kost. In het artikel staat dat om het hele plan te realiseren en de collectie dus uit te breiden en aan te vullen met beeld- en geluidsfragmenten, waarschijnlijk tot twee miljoen euro nodig is. Met zoveel partners kan dat toch niet zo’n onmogelijk probleem zijn? Daar zal stap voor stap werk moeten van worden gemaakt, in een samenwerkingsverband van priv
Reacties zijn gesloten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona
Beste Bart, volledig gelijk met je analyse. Het muziekarchief is alvast een héle grote stap vooruit, en voorbeluisteren kan wél bij een aantal liedjes, maar de links naar de rest van de wereld blijven uit. <br><br>Nochtans zou het heel makkelijk zijn om vanuit het muziekarchief een link te leggen naar de rijke muziekcollectie uit de bibliotheeksector: http://zoeken.bibliotheek.be . Of naar de catalogus van een rijke collectie als die van Kortrijk: http://bibliotheek.kortrijk.be . Het zou een verrijking zijn van het muziekarchief voor de luisteraar. Een snelle blik heeft ons alvast geleerd dat het merendeel van de beschreven collectie aanwezig is in de Kortrijkse magazijnen. <br><br>Welkom, luisteraar!
Excuus, dat voorbeluisteren kon op een andere website; en ter aanvulling: de meeste zaken die we nog kunnen bedenken ter aanvulling … heeft het muziekarchief zelf wel bedacht (maar nog niet uitgevoerd): http://www.muziekarchief.be/uwkennis.php#verlanglijstje
Belgen, en a fortiori Vlamingen, hebben gewoon veel te weinig lef. In elk ander land doen ze eerst, en zien dan of het wel werkt, legaal is en aanslaat. In plaats van er één nacht bedenktijd doen we een winsterslaap om dat te zien dat de wereld blijven draaien is, en België precies plakt waar het altijd vastzat. Ergens is het ook logisch dat een welvarend land wil consolideren, en de nieuwe Europese lidstaten, die trouwens keer op keer het songfestival winnen, niets te verliezen hebben als ze ineens alles inzetten. Lekker veralgemenend, maar die mentaliteit is gegarandeerd één van de redenen waarom ons revolutionair muziekarchief niet half zo revolutionair is als het had moeten zijn. Als ik in iTunes een cd’tje insteek wordt het 9/10 al herkend, met foto en al, en ik kan ook in Media Player rechtstreeks verbinding met de online platenboer, en wat over de luisterdingen op amazon en last.fm? … zou er iemand die Belgen zo’n TIEN JAAR voor geweest zijn?<br><br><br><br>Voor zover politici er de hand in hebben zou het niet kwaad kunnen het platenlandschap te herzien. De idee van materieel bezit en auteursrechten is helemaal verouderd. De nieuwe plaat van Radiohead download je tegen de prijs die jij ervoor wil geven. Op die manier heeft het veel weg van lidgeld of vrijwillige bijdrage/donaties aan je favoriete band. Mensen leggen samen om een mecenaat te vormen, en bands moeten fans verzamelen om dat mecenaat samen te krijgen. Een label kan in die zin bijvoorbeeld enkele artiesten verzamelen, en als hun manier van werken je bevalt, geef je een dotatie. De overheid kan dan ook de labels dotaties geven die belangrijke genres in stand houden. En ondertussen kan iedereen lustig kopiëren, plagiëren en doteren. Een zingende natie, wat identiteit betreft toch een mooier ideaal dan de bange blanke man?