Ingediend op juni 12th, 2005 door bartcaron
Het is merkwaardig hoe opvoeding als thema opnieuw in de belangstelling komt. De Supernanny op VTM – niet meteen mijn stijl – staat in de top drie van de kijkcijfers. In de kranten en tijdschriften weer duiken allerlei artikels en rubrieken op. En dat fenomeen komt blijkbaar niet alleen bij ons voor.
Waar ligt dat aan? Aan een wereld die zijn pedalen verliest? Waar familiale samenhang verdwijnt, waar de drijfveer om zo veel mogelijk geld te verdienen mensen zot maakt, vereenzaming toeneemt, meer mensen uitgesloten raken? Toch niet aan de kinderen en jongeren?
Gisteren organiseerden Fauzaya Talhaoui en ikzelf in Antwerpen een studiedag over “Opvoeding in 2 culturen”. Het cijfer 2 slaat op mensen met een oorspronkelijk andere cultuur die bij ons hun kinderen opvoeden. Dat veroorzaakt soms een aantal specifieke problemen, anders dan, of liever bovenop deze die witte mensen hebben.
Er kwamen vele interessante voorstellen boven drijven. Daar gaan we mee naar de gemeenten en naar parlementen. Blij dat de voorstellen van de betrokkenen zelf komen.
Het opvallendste was dat we kinderen en jongeren een perspectief moeten bieden, maar dat ze ook vandaag zinvolle dingen moeten kunnen doen en een toekomst voor ogen moeten hebben: dus investeren in sportinfrastructuur, in jeugdwerk, maar vooral in werk, werk en nog eens werk. Laat ons de nadruk leggen op krachten in plaats van klachten. Ook het onderwijs moet veel aandacht krijgen, want veel "gekleurde" ouders vinden de weg naar de schoolpoort nog niet echt, net zomin als leerkrachten de ouders vinden … De ouders moeten veel beter betrokken en geïnformeerd worden. Wijzig de lerarenopleiding zodat leraars sterker worden in opvoeding, misschien een beetje ten koste van vaktechnische en methodische kennis.
Verder bleek ook dat we moeten investeren in opvoedingswinkels waar ouders met vragen terecht kunnen, nog voor er problemen opduiken, dat we meer allochtone rolmodellen moeten inzetten: leraars, tv-mensen, politici, ambtenaren enz… En waarom geen jongeren inzetten als coaches voor andere jongeren? En hen daar zelfs iets voor betalen?
Een zeer opvallend voorstel bestond erin dat alle jongeren een ‘burgerdienst’ zouden moeten doen. Gedurende enkele maanden nadat ze de school verlaten, of een halve dag per week gedurende de laatste schooljaren. Geen legerdienst meer, maar een bad waarin elke jongere wordt gedompeld en zo kennismaakt met andere leefwerelden. Dat kreeg opmerkelijke bijval.
En tenslotte werd ook stilgestaan bij de probleemjongeren. Het bleek dat er geen verband is tussen etniciteit en criminaliteit. Maar uiteraard speelt het thuismilieu een zeer grote rol. Probleemjongeren moeten we aanpakken: preventief en repressief als het niet anders kan. Maar eerst moeten we hulptrajecten doorlopen, waarin de ouders, de familie en de school nauw betrokken worden. Gebruik de kwaliteiten van de familie en van de gemeenschap, want overal leven sterke gevoelen van respect en van schaamte.
Het bont gekleurde gezelschap van ruim 100 aanwezigen – precies een wereldforum – discussieerde gedreven mee. Samen met specialisten uit opvoedkunde, de Gezinsbond, de bijzondere jeugdzorg, het jeugdwerk, de politiek, Voor het eerst sinds lang had ik een warm gevoel na een studiedag. Je kent dat wel, de pint bloed die je nu en dan nodig hebt om te blijven gaan.
PS Over het raamtheater
Tom Naegels gelezen in De Standaard van ’t weekend? Zijn pleidooi om het ‘repertoire’ in het theater te behouden? Daar zou het Raamtheater voor zorgen? Het gezelschap kreeg een negatief advies van de expertencommissie. De commissie is niet mals. Enkele citaten: "(…) uiterst summiere en weinig beargumenteerde dossier, (…) waar het zich in zijn mission statement onomwonden tot doel stelt "het beste, nieuwe en klassieke, binnen- en buitenlands repertoire te maken (…). Die ambitie staat haaks op de kijkervaring van de commissie. Op geen enkele plaats wordt de samenstelling van het repertoire inhoudelijk onderbouwd of verantwoord. (…)"
Juist ja, eigenlijk is dit het theater van de Antwerpse conservatieve middenklasse, dat zich zelf vaak links (?) noemt, maar eigenlijk vasthangt aan een cultuur van vroeger. Moet dit publiek bediend worden met gesubsidieerd theater? Misschien wel, maar beste Tom, als ik zo direct mag zijn, je weet toch ook dat een theatertekst ‘versteent’, net zoals een compositie, maar dat de uitvoering of interpretatie evolueert. Hebben ze dat door ginder? En daarnaast, de nieuwe teksten – auteurstheater?- die het Raamtheater brengt, zijn niet meteen de top-top. Maar goed, waarom geen subsidie? Als er genoeg geld bijkomt om alle nieuw talent te laten ontluiken, en om doorgroei te geven aan het prachtige werk in vele theaterhuizen, dan mag van mij het Raamtheater nog een tijdje meedoen. Maar dan mogen er nog een aantal anderen meedoen, en heeft Vlaanderen daar geld genoeg voor over?
Reacties zijn gesloten.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona
Hey Bart, zo dikwijls en zo lang in een recent verleden gediscussieerd over cultuurparticipatie. Wel 40.000 bezoekers vind ik een criterium, de commissie niet. En misschien is het al wel eens wat minder, maar dat hebben we met Perceval zeker en vast ook. Daar sleep ik me naar toe. En andersom is het ook. Ik ben een aanhanger van Ivo Van Hove, maar velen anderen misschien niet. Het Raamtheater niet meer subsidiëren, sluiten en denken dat de bezoekers dan naar andere theaters trekken … vergeet het! Dit theater heeft zijn plaats en de appreciatie is aan het volk, niet aan een ascetische elite. Aan de commissie om ook te bewijzen dat ze tussen de mensen staan, want of hun kijkervaringen gevolgd werden door een pintje in het foyer durf ik te betwijfelen. En heeft Vlaanderen daar genoeg geld voor over, voor het Raamtheater? Organiseer eens een referendum in Antwerpen …<br><br><br><br>in alle vriendschap, Koen
Ja Karl en Koen, we moeten een breed en zeer divers theaterlandschap hebben. Dus subsidies voor vele soorten toneel. Maar ik lees in de adviezen wat ik er lees. Daar kan je toch niet om heen? Niettemin, dit theater mag van mij gerust subsidies hebben, maar als we daarvoor andere spitante en spannende gezelschappen moeten opofferen …. dan liever niet. Ik was een fan van het Raamtheater, ik herinner me de spannende jaren met Pak ‘em Stanzi of de Tuinman van de Koning of de Dood van een Handelsreiziger, maat dat ligt al een heel eind achter ons. <br><br>Ik heb moeite met het verwijt over theater voor een ascetische elite … Er is een grote variëteit in het landschap. Kijk eens naar het werk van Antigone, dat een ruim en zeer divers publiek bereikt, of naar de KVS, of naar Victoria. Ik deel geheel en al de mening dat we niet alleen één welbepaalde smaak moeten promoten, en dat is in de werkelijkheid ook niet zo. Of gaan naar de producties van ‘t Arsenaal of Malpertuis of Zuidpool alleen theaterkenners? Misschien ben ik te hard voor een bepaald soort toneel. Ooit vielen het Fakkeltheater en het TIL uit de subsidieboot, was dat dan ook onterecht? Op een bepaald moment kan een bepaald soort theater ook ‘voorbij’ zijn …. Daarom komen er op tijd en stond nieuwe artistieke leiders in de repertoiretheaters.
Flauw Bart, héél flauw. Die opmerkingen over het Raamtheater.<br><br>“theater van de Antwerpse conservatieve middenklasse, dat zich zelf vaak links (?) noemt, maar eigenlijk vasthangt aan een cultuur van vroeger”. Waar haal je het…<br><br>De teksten die ze daar spelen zijn stuk voor stuk prijswinnaars in het buitenland (Pulitzer,…) Dat de uitvoering niet helemaal okee is, klopt soms wel, maar was dat bij het Toneelhuis de afgelopen vier jaar zoveel beter?<br><br>Het Raam kreeg dit seizoen weer een paar goeie recensies. You win some, you lose some.<br><br>Maar ik neem er akte van dat volgens jou dit soort theater geen subsidies verdient.<br><br>En dan maar pleiten voor een erfgoedbeleid.<br><br><br><br>Triest, héél triest.<br><br><br><br>Karl