bartcaron.be

Vlaanderen investeert in (de happy few van) onze regio

Ingediend op september 7th, 2013 door bartcaron

Het Vlaams Gewest is van plan de komende jaren ruim 22 miljoen euro in onze regio te investeren. Het lijkt fantastisch nieuws, maar toch is het allerminst reden voor een feestje. Het geld wordt immers in een bodemloze put gedumpt en komt bovendien enkel ten goede van een heel beperkt kransje happy few.

Het was een hele opluchting voor de Vlaamse Regering toen zij net voor het verlof een oplossing vonden voor de regionale luchthavens in Vlaanderen. Na zeven jaar zoeken vond men een private partner om de exploitatie van de luchthavens van Deurne en Oostende in concessie te nemen. De zogenaamde LOM/LEM-structuur werd eindelijk een feit.
Geen witte rook echter voor het vliegveld van Wevelgem. Voor deze ‘internationale zakenluchthaven’ werd geen private partner gevonden die er een rendabele toekomst voor zag. Dit bevestigt wat eigenlijk al jarenlang duidelijk is: de luchthaven van Wevelgem is niet alleen ecologisch, maar ook economisch bekeken zinloos. Daarom wordt nu wat gegoocheld met bestuursvormen. De private partner wordt een nieuwe NV die wordt opgericht binnen de schoot van de POM en Leiedal. Een verzelfstandigd agentschap van de provincie West-Vlaanderen en een intercommunale van Zuid-West-Vlaamse steden en gemeenten. Dit een private partner noemen, lijkt ons op zijn minst voor discussie vatbaar. Het zou ons ook ten zeerste verbazen mocht Europa er geen probleem in zien.

De Vlaamse Regering is er dus niet in geslaagd om voor Wevelgem een private exploitatie te vinden, en dus wordt dit gecompenseerd met een smak geld. Kwestie van geen gezichtsverlies te lijden. Er wordt onmiddellijk 10 miljoen euro uitgetrokken voor hoogdringende infrastructuurwerken. En die noden zijn er. Een veelzeggend citaat uit het jongste jaarverslag, dat van 2012: “De WIV liet niet na te wijzen op het dringend karakter van de infrastructuurwerken, waarvan de nood blijkt sinds 2006. In essentie moet er een nieuwe taxibaan met vliegtuigparking en dienstweg komen. Halverwege het terrein dient een brandweerkazerne gebouwd met idealiter een aangepaste verkeerstoren er bovenop.” Een oproep die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat. Kent er iemand zaken met een dringend karakter die een uitstel met 7 jaar verdragen? En dan nog infrastructuurwerken die een rechtstreekse invloed hebben op de veiligheid van een luchthaven…
Daarnaast voorziet het Vlaams Gewest jaarlijks een tussenkomst van 1,6 miljoen euro voor het Wevelgemse vliegveld, het dubbel van wat Vlaanderen momenteel jaarlijks subsidieert. Geen wonder dat geen private partner gevonden wordt als zulke bedragen nodig zijn om geen verlies te maken.

Maar waarom?
“Wanneer we naar de naakte cijfers van de ‘internationale zakenluchthaven’ kijken, zijn deze ronduit dramatisch. Vorig jaar passeerden er 13.200 vertrekkende of aankomende zakenreizigers op de luchthaven. En in dit cijfers zitten ook de piloten van de 3.700 vluchten begrepen. Een 50-tal zakenreizigers per werkdag. Daar vul je niet eens een bus mee.
En de cijfers voor 2013 zijn nog schrijnender. Voor de eerste zeven maanden van het jaar zien we in het segment zakelijke passagiers een afname met 17 procent. Als deze trend zich voortzet – en waarom zou dat niet zo zijn – haalt de zakenluchthaven dit jaar niet eens 11.000 reizigers..

Weeg dat af met de ruim 11 miljoen euro die de Vlaamse Regering volgend jaar in de luchthaven wil pompen en de rekening is vlug gemaakt. 1000 euro per vertrekkende zakenman, 1000 euro bij aankomst. Zouden er geen grotere noden zijn? Heeft elk kind een degelijke school? Zijn de wachtlijsten in de zorgsector weggewerkt? Kan iedereen die zich geen auto kan permitteren vlot met de bus op het werk geraken?
Daarbij komt dan nog het provinciale en Leiedalgeld dat wellicht zal nodig zijn, opnieuw uit de zakken van de West-Vlaamse belastingbetaler. Want dat de exploitatie niet rendabel is, blijkt niet enkel uit de jaarrekeningen, maar ook uit het feit dat er geen echte private partner werd gevonden om de boel draaiende te houden. De gemeenten die gehoopt hadden uit de vliegveldintercommunale (WIV) te stappen en de bijhorende jaarlijkse geldstroom te kunnen stoppen, worden nu via Leiedal toch weer betrokken bij het verhaal.

De POM en Leiedal kunnen de luchthavengronden ongetwijfeld veel nuttiger gebruiken dan voor de exploitatie van een zakenluchthaven die zelfs in zijn absolute topjaar niet meer reizigers zag passeren dan het station van Kortrijk op een modale weekdag. En dan hoeven die zware, reeds 7 jaar hoogdringende investeringen ook niet meer. Groen pleit dan ook om de terreinen van de luchthaven te gebruiken als industriezone, voor hoogwaardige en toekomstgerichte bedrijven. Op die manier kan met een pak minder geld heel wat meer tewerkstelling gecreëerd worden. De activiteiten van Wevelgem kunnen gerust overgenomen worden door de andere luchthavens in de omgeving: Oostende (70 km) en Lesquin (Rijsel, 35 km).

Laten we de reanimatiepogingen stoppen, de stekker er uit trekken en de luchthaven van Wevelgem uit zijn lijden verlossen. Is dat niet het meest gepaste besluit?

Ingediend onder mijn gedacht 3 reacties

3 reacties op “Vlaanderen investeert in (de happy few van) onze regio

  1. Rudy Dewilde schreef:

    Dit heb je goed verwoord, Bart. De waarheid, niets dan de waarheid!

  2. walter maes schreef:

    Er wordt door de ‘happy few’ van de Groenen nooit antwoord gegeven op de vraag waarom alleen luchthavens per se winstgevend moeten zijn. Spoorwegen, waterwegen, autowegen enz niet.

  3. walter maes schreef:

    Groene ‘happy fewer’ Bart Caron (6.000 € per maand) heeft nog nooit geantwoord op de vraag waarom alleen regionale luchthavens per se winstgevend moeten zijn en niet de andere verkeersmodi : de zwaar verlieslatende spoorwegen, Lijn, waterwegen, autowegen …of het kanaal van bossuit…

Reacties zijn gesloten.






 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie