Ingediend op november 11th, 2010 door bartcaron
De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem zoekt dringend geld voor hoogstnodige aanpassingswerken én wil toetreden tot het exclusieve clubje van duurzame, groene luchthavens (‘Green Sustainable Airports’). Ver hoeven ze daar volgens mij niet naar te zoeken. De mirakeloplossing om twee vliegen in één klap te slaan, ligt immers voor het grijpen: de onmiddellijke ontmanteling van de luchthaven.
Een groene luchthaven lijkt ons vrij paradoxaal en al zeker wanneer we spreken over binnenlandse vluchten. Laat in Wevelgem deze binnenlandse vliegbewegingen nu net zowat 85% van het totale aantal uitmaken. Wat het niet-zakelijk verkeer, zeg maar de pleziervluchtjes, betreft, spreken we zelfs over méér dan 90%. Ook al zou er massaal geïnvesteerd worden in spaarlampen langsheen de landingsbaan, dan nog zal de luchthaven van Wevelgem nooit echt duurzaam of groen kunnen genoemd worden.
En we beseffen het; we kloppen al jaren op de zelfde nagel, maar de luchthaven van Wevelgem zal ook nooit nuttig genoemd kunnen worden, en al helemaal geen ‘zaken’luchthaven. Telkens we nieuwe cijfers binnenkrijgen, krijgen we hiervan een bevestiging. Als we de eerste zeven maanden van 2010 vergelijken met het annus horribilis 2009, zien we qua buitenlands zakenverkeer een daling van 11%. Hoe laag kan je vallen?
Op basis van zulke cijfers moet de luchthavendirectie dan gaan aankloppen bij het Vlaams gewest om centen los te peuteren. Alsof Vlaanderen geen nuttiger uitgavenposten zou hebben in tijden waarin de vinger op de knip moet. Een degelijk openbaar vervoer uitbouwen, de verkeersveiligheid van zwakke weggebruikers verhogen, of zelfs simpelweg putten in de weg opvullen… Blijkens de begroting 2011 wordt er trouwens gerekend op een bijdrage van om en bij de € 880.000 vanwege de verschillende overheden. Zijnde ruim € 100 per vertrekkende of aankomende buitenlandse zakenreiziger… blijkt volgens Bart Caron uit de cijfers van 2009.
Ik denk dat een deel van dat bedrag beter zou besteed worden aan een sociaal plan voor het personeel van de luchthaven en aan de reconversie van de terreinen tot een industriezone waar echte groene economie kan ontwikkeld worden.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona