Ingediend op november 13th, 2009 door bartcaron
Deze week werd er tijdens de gemeenteraad andermaal gepraat over ‘ons’ vliegveld. De beleidsnota voor het komende jaar kon mij alvast niet echt overtuigen van het nut om overheidsgeld te blijven pompen in dit vehikel. Ik maakte hierbij volgende beschouwingen:
Wanneer we kijken naar de inkomsten van de luchthaven, en we maken abstractie van de verkoop van gas (het enige wat zowaar winstgevend is), dan merken we dat 63% van de inkomsten afkomstig is van dotaties van verschillende overheden.
(€ 901.500 van de € 1.423.895).
En zelfs dan wordt er nog een bedrijfsverlies begroot van ruim 100.000 euro.
De helft van alle kosten gaat naar safety en security.
Is dat vliegen dan zo onveilig of is de ligging niet ideaal of is dat gewoon een onmisbare vaste kost die moet verdeeld worden over veel te weinig vliegbewegingen en passagiers.
(11 euro Vlaams overheidsgeld per passagier)
(geëxtrapoleerd naar Zaventem zou het daar om ruim 215 miljoen euro gaan)
Er wordt een buffer aangelegd van 35.000 euro om op een afroming van de Vlaamse dotaties te anticiperen. Men verwacht dus een inkrimping van amper 4,7% in een jaar dat er overal veel zal moeten worden bespaard en n azelf een ‘scherpe terugval’ te hebben gehad.
Op basis van de cijfers, gebruikt voor deze berekening, komt men aan een verwachte daling van het aantal vliegbewegingen van 12% tov 2008.
(23.333 tov 26.391)
Er wordt gesproken over topjaar 2008. Dit geldt echter enkel voor de vliegbewegingen. Het aantal passagiers daalt al langer.
‘Gewenste evoluties’: de W.I.V. ‘hoopt’ op een herstelbeweging…
Het ‘moet mogelijk’ zijn om ‘weer wat’ recht te krabbelen…
Dit klinkt niet bepaald vertrouwenwekkend.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona