Ingediend op januari 9th, 2009 door bartcaron
In Wevelgem ziet men ze vliegen. Voorlopig nog, want als er niet snel een luchthavenexploitatiemaatschappij komt, lees een privé uitbater, zou het wel eens kunnen verkeren. En alweer laait de controverse hoog op. Voka vraagt dat er onverwijld werk wordt gemaak van de aanbestedingsprocedures. Het vliegveld zelf maakte deze week cijfers bekend en noemt die schitterend. Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron vindt die dan weer ronduit slecht.
Eind 2008 keurde de Vlaamse regering de ontwerpen voor de selectiedossiers voor exploitatie van de luchthavens goed. Nu moet er een private luchthavenexploitatiemaatschappij gevonden worden voor de uitbating van de luchthaven in Wevelgem. Volgens Voka moet de Vlaamse regering nu ook de nodige kredieten voorzien voor de juridische begeleiding van deze aanbestedingsprocedure. "Voor ons is het cruciaal dat die op korte termijn wordt afgerond en dat de LEM in 2009 start. De tijd dringt: er moeten investeringsbeslissingen genomen worden die ook afhankelijk zijn van de definitieve toewijzing van de uitbating. De huidige resultaten worden nog altijd negatief beïnvloed doordat Wevelgem zelf een brandweerploeg moet financieren. Na een erkenning komt dat voor rekening van Belgacontrol."
Allemaal goed en wel, maar al bijna drie jaar is er sprake van LOM en LEM. De LOM, dat is de luchthavenontwikkelingsmaatschappij. Lees de overheid, die de nodige centen voorziet voor onderhoud van landingsbanen, verkeerstoren en signalisatie. Dat is dus al lang in kannen en kruiken. De LEM is dan weer de privé uitbater voor die luchthaven. Overal wordt bevestigd – maar dan alleen informeel – dat er daarvoor gegadigden zijn. Al drie jaar lang. Maar nog nooit werd één naam genoemd. Dat voedt alleen maar geruchten dat er een aanbesteding ‘op maat’ moet geschreven worden. Dat is uiteindelijk voor niemand goed. Er is trouwens maar één grote professionele gebruiker in Wevelgem. Ofwel doet die luchtvaartmaatschappij dat dus, ofwel niet. Maar ik wed dat die aanbesteding zo eenvoudig niet zal zijn als die simpele ja of neen. Ondertussen betalen wij drie keer belastingen daarvoor ! (DEL)
Krant Van West-Vlaanderen editie Kortrijk – 09-01-2009
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona