bartcaron.be

Zeshonderd senioren nemen illegaal de taxi

Ingediend op maart 11th, 2008 door bartcaron

Kortrijk – Kleine vervoersbedrijven dupe van niet goedgekeurd abonnement.
Ongeveer zeshonderd senioren hebben in Kortrijk en Kuurne een taxiabonnement. Dennis Vankemmel van Taxi Gilbert voerde het systeem in. Anderen volgden niet omdat het voor een klein taxibedrijfje niet haalbaar is. ‘Valse concurrentie’, zeggen die nu.
Kris Vanhee In 2004 broedde Dennis Vankemmel, zaakvoerder van Taxi Gilbert, op het idee om enerzijds de mobiliteitsproblemen van Kortrijkse senioren op te lossen en anderzijds de rendabiliteit van zijn taxi’s te verhogen. ‘Ik lanceerde als eerste de seniorenpas’, zegt Vankemmel. ‘Daarmee kunnen de senioren voor een vast bedrag van 85euro per maand onbeperkt gebruikmaken van de taxi in Groot-Kortrijk.’ De formule lanceerde hij op voorwaarde dat ze werd goedgekeurd door het Kortrijkse stadsbestuur. Kortrijk gaf de goedkeuring nog altijd niet, Kuurne wel. ‘In de beginfase werden wij gecontroleerd en was het best lastig voor onze bestuurders’, zegt hij. ‘Maar op een bepaald moment waren wij in Kortrijk het enige taxibedrijf. Stilaan liet men ons met rust. Er was ook behoefte aan het systeem, want zeshonderd senioren maken er vandaag gebruik van. Ik geef grif toe dat het systeem in de beginfase financieel niet haalbaar was. Door het grote aantal abonnementen is het systeem nu wel rendabel.’ Er komen vijf nieuwe taxistandplaatsen in Kortrijk. Er zijn ondertussen ook twee extra taxibedrijfjes opgedoken. Wordt het abonnementensysteem dan weer afgeschaft? ‘Je kan moeilijk iets afschaffen wat nog niet is goedgekeurd’, zegt Vankemmel. ‘Ik zou trouwens nog verder willen gaan. 85euro per maand is voor een aantal senioren best veel geld. De stad investeert in De Lijn, terwijl iedereen weet dat De Lijn niet altijd de beste oplossing is. Als mijn schoonmoeder driehonderd meter van haar woning aan een halte wordt afgezet, dan is dat voor haar te ver. Een taxi zou een betere oplossing zijn.’ Spirit Kortrijk kaartte het probleem aan op de Kortrijkse gemeenteraad. ‘Het stadsbestuur zegt koortsachtig op zoek te zijn naar oplossingen voor de verkeersproblematiek’, zeggen Bart Hanson en Bart Caron. ‘Het onderschat de rol die de taxi kan spelen. Het is mooi dat er straks vijf taxistandplaatsen komen aan de Halletoren, maar het moet veel verder gaan. Burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V) beloofde vier jaar geleden dat er een debat zou komen over het taxibeleid. Het is er nooit gekomen. Er is ook nauwelijks overleg tussen de stad en de drie Kortrijkse taxibedrijven. Ondertussen is het stadsbestuur heiliger dan de paus wat betreft het toepassen van de taxiwetgeving. In tegenstelling tot andere Vlaamse centrumsteden neemt Kortrijk weinig initiatief. Nochtans kan je hier twee vliegen in één klap staan. Mensen ruilen hun auto voor de taxi: dat is zowel voor de mobiliteit als voor de lokale economie een goede zaak.’

Ingediend onder nieuws Reacties uitgeschakeld voor Zeshonderd senioren nemen illegaal de taxi





 

Nieuws

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.

Vlaamse regering bedreigt toekomst Vlaamse fictie