Ingediend op juni 21st, 2005 door bartcaron
Schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron aan Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur in verband met de verkeerslichten aan het kruispunt N43 Pottelberg met de Bruyningstraat-Engelse Wandeling (in Kortrijk).
De plaatsing van de verkeerslichten aan het kruispunt N43 Pottelberg met de Bruyningstraat-Engelse Wandeling (in Kortrijk) al jaren aansleept.
Sinds medio 1999 staat er verkeerslichten. Maar ze werken niet, tenzij de oranje knipperlichten. Dat is het gevolg van de ingebruikname in 1999 die slechts een paar dagen duurde en resulteerde in ellenlange files. Intussen is reeds meer dan 150.000 euro besteed aan deze verkeersinrichting, zonder dat ze enig nut heeft.
Ik heb vernomen dat er in de periode ’92-’95 16 ongevallen met uitsluitend stoffelijke schade en 9 ongevallen met letsels zijn geweest. Ik vind echter geen recentere cijfers.
De cruciale vraag is of de ingebruikname van de verkeerslichten wel nut kan of zou hebben?
Daarom zou ik aan de minister twee vragen willen stellen:
– Hoeveel ongevallen zijn er reeds gebeurd gedurende de vijf voorbije jaren (1999-2004)? Is dat een stijging ten opzicht van de daaraan voorafgaande periode? Kan de minister ook aangeven hoeveel ongevallen er met alleen stoffelijke schade zijn geweest en hoeveel met lichamelijk leed? Bij hoeveel (in absolute cijfers en in procenten) ongevallen zijn er fietsers betrokken? Bij hoeveel (in absolute cijfers en in procenten) ongevallen zijn er voetgangers betrokken?
– Is er ondertussen onderzocht (via simulatie e.d.) of de ingebruikname van deze verkeerslichten een positief effect zou hebben op het aantal ongevallen enerzijds en een vlottere verkeerscirculatie zou teweeg brengen anderzijds?
Antwoord van Kris Peeters
De recentste ongevallengegevens waar wij over beschikken zijn de gegevens uit de GIS-analyse uitgevoerd door de diensten van de provincie voor de periode 1999-2001. Dit betreft hier uitsluitend ongevallen met lichamelijke letsels en niet de ongevallen met stoffelijke schade.
De antwoorden op deze vraag weerden dan ook op basis van deze gegevens verzameld. Hierbij hebben we dan ook telkens de zone tussen de Pater Vandersteenestraat en de Engelse Wandeling bekeken.
1) In de periode 1999-2001 zijn 18 ongevallen gebeurd.
Dit is een stijging tegenover de voorgaande periode van 1996-1998 waarin 11 ongevallen gebeurden.
Bij 6 van deze 18 ongevallen waren fietsers betrokken, telkens met lichtgewonden tot gevolg. Dit is dus 33%
Bij geen enkel van deze 18 ongevallen waren voetgangers betrokken.
Volgens gegevens die aan ons ter beschikking werden gesteld door de politiezone VLAS, blijkt dat in
verhouding tot het aantal ongevallen, 25% ongevallen zijn met lichamelijke letsels, 25% ongevallen met
onbekende gevolgen en 50% ongevallen met enkel stoffelijke schade.
2) In het kader van de opmaak van de startnota van het project “Herinrichting N43 Pottelberg t.h.v. R8 en het kruispunt met de Bruyningstraat en Engelse Wandeling tussen kmp. 43,140 en kmp. 43,950” is via simulatie van verschillende scenario’s onderzocht welk scenario positief effect zou hebben op een vlottere verkeerscirculatie en bijgevolg ook op het aantal ongevallen.
Dit project omvat zowel het op- en afrittencomplex met de R8, als het nabijgelegen kruispunt van de N43 met de Engelse Wandeling en de Bruyningstraat. Beide kruispunten zullen geregeld worden met driekleurige lichten die gecoördineerd zullen verlopen. Deze startnota is conform verklaard in de Provinciale Auditcommissie van 14/2/2005.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona