bartcaron.be

BN-Bombardier en De Lijn

Ingediend op maart 7th, 2005 door bartcaron

Schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron aan mevrouw Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen over het mogelijk verlenen van een -recht van doorgang- aan BN Bombardier te Brugge, op de toegangsweg naar de aan te leggen bussenstelplaats van De Lijn.

Recentelijk heeft uw collega, Kris Peeters, aangekondigd een groot gedeelte van het Lappersfortbos te beschermen. Dientengevolge zijn een aantal geplande inplantingen in het bos onmogelijk geworden, waaronder de aldaar geplande bussenstelplaats van De Lijn. Het stadsbestuur van Brugge kon enkele dagen later aankondigen dat een nieuwe locatie was gevonden voor deze stelplaats van De Lijn, met name op de terreinen van het aanpalende bedrijf BN Bombardier. De stelplaats zou aan de kant van de ring rond Brugge worden gesitueerd, waardoor deze kant niet langer zou kunnen worden gebruikt door BN Bombardier als in- en uitrit voor hun vrachtwagens dewelke het bedrijf dagelijks bevoorraden (tot 120 per dag).

Het stadsbestuur besliste meteen om deze vrachtwagens in de toekomst te laten in- en uitrijden langs de kant Ten Briele van BN Bombardier, en naar de E40 te laten rijden, via een verbreedde Vaartdijkstraat. Door deze verbreding komt toch een strook Lappersfortbos op de helling te staan. Tegelijk is deze “oplossing” voor de buurgemeente Oostkamp een zware overlast. Het verplaatsen van de bussenstelplaats van het Lappersfotbos naar de terreinen van BN echter geen reden zijn om de uitweg van BN te verplaatsen. Het moet immers mogelijk blijven om de tot maximaal 340 vrachtwagenbewegingen per dag die BN bevoorraden, verder te laten op- en afrijden via de uitweg naar de ring van Brugge. Deze uitweg moet in dat geval wel gezamenlijk worden gebruikt door De Lijn en BN. Als bevoegde minister kan u De Lijn vragen een recht van doorgang te verlenen aan BN Bombardier op de geplande uitrit van de bussenstelplaats van De Lijn.

Door dit recht van doorgang te verlenen, kunnen de vrachtwagens, zoals momenteel het geval is, blijven in- en uitrijden via de ring. Op die manier moet de piste via Ten Briele niet worden uitgewerkt, en kan het Lapperfortbos een echt “rustig” stadsbos worden. Dagelijks tientallen vrachtwagens laten voorbijrazen zou de aantrekkelijkheid van het bos in ieder geval fel verminderen. Tegelijk wordt geen belasting gelegd op de buurgemeente Oostkamp. Het mag trouwens zeker niet de bedoeling zijn om op een verkapte manier de verbreding van de Vaartdijkstraat toch te realiseren (nu het eerste deel, later het tweede deel).

Daarom mevrouw de minister heb ik enkele vragen:

1. Bent u bereid om op mijn vraag in te gaan en met De Lijn overleg te plegen of zij een recht van doorgang willen verlenen aan BN Bombardier voor hun vrachtwagens?

2. Is er een mogelijkheid om als bevoegd minister dit recht van doorgang op te leggen aan De Lijn? 

Antwoord van minister Kathleen Van Brempt
Ik benadruk dat De Lijn geen verkeer plant via de Vaartdijkstraat. Bovendien zal het uitzonderlijk vervoer van Bombardier, zoals het transport van afgewerkte rijtuigen, blijven verlopen over het toekomstig terrein van De Lijn, – dus noordwaarts.
Verder is de betere ontsluiting van de industrieterreinen van Bombardier een essentiële voorwaarde om de vestiging van een stelplaats van De Lijn op de site mogelijk te maken. Ze dient gerealiseerd in het kader van een ruim akkoord, resultaat van een onderhandeling tussen het stadsbestuur van Brugge, Bombardier en De Lijn.

Voor de praktische realisatie van deze ontsluiting dienen de terzake bevoegde instanties voorstellen uit te werken. De Lijn heeft momenteel geen bijzondere imperatieven. Enkel is gesteld dat de vermenging van busverkeer met het dagdagelijkse vrachtwagenverkeer voor de bevoorrading van magazijnen niet opportuun is. Het inkomende verkeer door verschillende firma’s zal meer hinder teweeg brengen. Dit heeft een invloed op de veiligheid van het verkeer en vraagt meer controle en veiligheidsmaatregelen mbt het toelaten van vreemde personen op onze terreinen. Een beperkt vrachtverkeer zou eventueel gedoogd kunnen worden, doch is gezien de te treffen veiligheidsmaatregelen en de speciale kosten die een aangepaste infrastructuur zullen vergen, niet evident.

De efficiëntere organisatie van het openbaar vervoer, die De Lijn in dit project nastreeft, zal ongetwijfeld een belangrijke bijdrage leveren tot de verbetering van het leefmilieu in uw regio. De minister heeft hierover met De Lijn reeds overleg gepleegd. Met betrekking tot de tweede vraag wens ik er op te wijzen dat de betrokken weg een stadsweg is die tot de bevoegdheid van de lokale overheid behoort. Een oplossing dient dus vooreerst te worden uitgewerkt tussen de stad Brugge en de gemeente Oostkamp. Ik meen ook te weten dat de stad Brugge terzake met de VVM reeds een ontwerp van overeenkomst heeft goedgekeurd die ook door de Raad van Bestuur van de VVm werd goedgekeurd.

Ingediend onder schriftelijke vragen Reacties uitgeschakeld voor BN-Bombardier en De Lijn

boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.