bartcaron.be

N43 te Aalbeke

Ingediend op november 26th, 2004 door bartcaron

Schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron aan de heer Kris Peeters, Vlaams minsiter van Openbare Werken, energie, leefmilieu en Natuur over de heraanleg van de gewestweg N43 te Aalbeke.

Op de N43 te Aalbeke zijn structurele onderhoudswerken gepland. Deze zijn op het meerjarenprogramma van het Vlaamse Gewest voorzien voor 2006.
De herinrichting van de doortocht in de stadskern is gepland voor 2005. De aanleg van een fietspad van Aalbeke tot aan de R8 is een dringende noodzaak.

Via allerlei kanalen echter worden berichten de wereld ingestuurd betreffende uitstel van deze werken. Ook in de pers worden hierover, door de Kortrijkse burgemeester De Clerck en zijn schepen van Openbare Werken Deleu, tegenstrijdige verklaringen afgelegd.

Deze onderhoudswerken, de herinrichting van het centrum en de aanleg van een fietspad zijn voor de streek van groot belang. Het gaat hierin dit dossier niet alleen om verfraaiing van het stadscentrum maar evenzeer om verkeersveiligheid en degelijke weginfrastructuur.

Om duidelijkheid te krijgen in dit dossier, meneer de minister, had ik graag uitleg van u verkregen betreffende de stand van zaken en heb ik bijgevolg enkele vragen:

1. Wordt de heraanleg van de N43 uitgevoerd en wanneer?

2. Is in deze plannen de herinrichting van het centrum van Aalbeke vervat?

3. Is de module 13 betreffende de aanleg van het fietspad Aalbeke- R8 reeds ondertekend en is hiervoor reeds een ontwerper aangeduid?

4. Komen al deze investeringen voor op het meerjarenprogramma van het Vlaams Gewest en is er rekening gehouden met de voorziene onteigeningen voor deze werken?

Antwoord van minister Kris Peeters

1. Het structureel onderhoud van de N43 tussen de R8 en de doortocht van Aalbeke, en tussen de doortocht van Aalbeke en de grens met Henegouwen was voorzien in het goedgekeurd indicatief investeringsprogramma 2003-2005.
Gelet op de budgettaire beperkingen en de onderschatting van sommige bedragen dient dit
3-jarenprogramma aangepast te worden. Het is momenteel nog niet duidelijk voor welk jaar bovenvermelde werken kunnen geprogrammeerd worden.
Het structureel onderhoud tussen de R8 en de doortocht van Aalbeke moet samen met de fietspaden langs hetzelfde traject geprogrammeerd worden.

2. De herinrichting van het centrum van Aalbeke is in punt 1 niet vervat. Deze herinrichting was eveneens voorzien in het goedgekeurd indicatief investeringsprogramma 2003-2005.
Voor dit werk moet het stadsbestuur de module 3 van de mobiliteitsconvenant betreffende doortochten ondertekenen en een ontwerper aanstellen. Dit is tot op heden niet gebeurd.
Afhankelijk van de vooruitgang van het dossier zal het werk opgenomen worden in het aangepast
3- jarenprogramma.

3. De module 13 betreffende de aanleg van het fietspad Aalbeke-R8 werd nog niet ondertekend door de stad en er werd nog geen ontwerper aangeduid.

4. Al deze investeringen kwamen voor op het voornoemd indicatief investeringsprogramma 2003-2005. Zoals hoger vermeld dient dit programma aangepast te worden.
De kredieten nodig voor de onteigeningen worden genomen uit de post diversen van het jaar waarin het voorstel tot onteigening wordt ingediend.

Ingediend onder schriftelijke vragen Reacties uitgeschakeld voor N43 te Aalbeke

boek

Klik hier om het boek te downloaden


'Vanop de Frontlijn, Reflecties op het Vlaamse Cultuurbeleid' - Bart Caron en Guy Redig, Uitgeverij Vrijdag, april 2019




Bart Caron met contrabas (foto: Viviane Decock)

 

Nieuws

Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stopt met actieve politiek

We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten

Alternatieven voor dierproeven

Het ‘kleine’ parlementaire werk. Recente voorbeelden: Geluidshinder kusttram – Hakhoutbeheer – Restauratiepremies Onroerend Erfgoed – Beschermde landschappen

Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”

Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement

Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)

Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk

Groen wil geen sloop hoekhuis Kasteelkaai-Belfaststraat.
Hoog tijd voor een Kortrijkse visie op erfgoed!

Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.

Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen

Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”

Leve Mest-Vlaanderen

Nog geen bescherming poldergraslanden

Nog redders aan de kust?

Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen

De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart

Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?

Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?

Kortrijk heeft de bus gemist

Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken

Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze

Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT

Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in

Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…

LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie

Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven

‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’

Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.

Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.