Ingediend op juli 2nd, 2009 door bartcaron
Rolstoelgebruikers die in Kortrijk zelfstandig de trein willen halen, zullen nog even geduld moeten hebben; een jaar of negen, maximaal. Dit is zowat de belangrijkste conclusie die kan getrokken worden uit het antwoord van minister Vanackere op een parlementaire vraag van Groen! kamerlid Wouter De Vriendt.
Groen! Kortrijk stelt zich grote vragen bij de recente heraanleg van de stationsomgeving. Terwijl het gebouw aan de voorkant enkel met trappen kan bereikt worden, werd er aan de achterzijde wel een hellend vlak aangelegd, maar dat is veel te steil. Met je rolstoel raak je wel beneden (misschien zelfs iets sneller dan je zelf had gewild), maar op eigen kracht boven geraken, is onmogelijk.
“Dit is stuitend,” meent Groen! gemeenteraadslid Cathy Mahieu, “zeker omdat de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap reeds in de planningsfase van de herinrichting, vragende partij was om betrokken te worden bij het ontwerpen. De Raad stuurde Infrabel daarover meerdere brieven, maar mocht nooit een antwoord ontvangen.”
De NMBS-groep weigert zich immers in te laten met ‘lokale drukkingsgroepjes en adviesraadjes’, blijkt nu uit het antwoord van de minister. “Er is voor geopteerd enkel de NHRPH (Nationale Hoge Raad voor Personen met een
Handicap) als officiële gesprekspartner in aanmerking te nemen.”
“De gesprekken met de NHRPH hebben tot nu toe echter nog niets opgeleverd”, stelt Groen! gemeenteraadslid Bart Caron, die als Vlaams Parlementslid niet enkel een vaste treinreiziger is, maar zich daar bovendien steeds heeft ingezet voor de absolute integratie van mindervaliden. “Tot op heden zijn er geen richtlijnen met betrekkingen tot toegankelijkheid van stations en perrons. Er wordt wel aan gewerkt, maar ondertussen moddert men maar wat aan. Een ramp als het hellend vlak in het station van Kortrijk is het trieste gevolg.”
De nieuwe herinrichting tegen 2018 die de minister aankondigt, moet alle hinderpalen voor de rolstoelgebruikers weghalen, maar doordat Infrabel overleg met de stedelijke adviesraad weigerde, zijn er wel vele jaren verloren gegaan.
We moeten af van ‘middeleeuwse’ overdracht van jachtrechten
Alternatieven voor dierproeven
Ketnet wil zender voor allerkleinsten, “Legitieme vraag en begrijpelijke ambitie”
Gereglementeerde boekenprijs unaniem goedgekeurd door Vlaams parlement
Wat liep er fout met de bescherming Villa Slabbinck? (Brugge)
Groen verwelkomt Bellegemse windmolens, maar vraagt ‘windplan’ voor regio Kortrijk
Woede van boeren terecht, maar alleen ander landbouwmodel geeft boeren een zekere toekomst.
Provinciebestuur W-Vl verliest vele (culturele) instellingen
Bart Caron : “Overdracht cultuurbevoegdheden provincies is een wangedrocht !”
Nog geen bescherming poldergraslanden
Brugge weert plooifiets uit overheidsgebouwen
De Leie of het Kanaal naar Roeselare: Groen wil meer binnenvaart
Kortrijk Airport, milieuvergunning aangepast?
Wanneer faire prijzen voor landbouwproducten?
Burgerkabinet ontslaat Gatz niet van plicht om al bestaande inspraak te versterken
Steeds meer monumenten wachten op broodnodig onderhoud. Ondertussen verkrotten ze
Freya Piryns voorgedragen als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van de VRT
Regering krimpt beloofde natuurgebieden langs de Leie sterk in
Bruggen in Kortrijk, werkende verlichting op de fietspaden is een brug te ver…
LAR-zuid, woordbreuk van de stadscoalitie
Informatie, diverse sporten en cultuur moeten prioriteit VRT blijven
‘Gemeenteraad is wachtzaal voor wie schepenambt wil’
Persmededeling: Groen maakt werk van versterking West-Vlaamse open ruimte.
Persbericht: 5 Groene werven voor een impuls in West-Vlaanderen.
Copyright 2024 - bartcaron.be // Design: Het Concept / Matthias Malfrere - Web development: ikhona